2018. szeptember 23. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> Kultúra >> Vallás, gyakorlatilag
Új topik indítása   Üzenet küldése
Ugrás a ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 következő lap )
 ravic  módosítás |   válasz erre |   profil |  2010-11-21 13:26   
2010-11-21 12:20, Fredi:
-

Hmm, mi lehet vajon az a "bizonyos körülmeny"??

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2010-11-21 12:20   
Szenzációs hír a Vatikánból: a pápa bizonyos körülmények között megengedettnek tekinti óvszer használatát!
 
 bazsi55  módosítás |   válasz erre |   profil |  2009-12-13 18:24   
Kedves Fredi

Valahogy én is így látom. Csak azzal van gondom, aki a más gondolatait nem fogadja el, meg aki mindenáron mindenkit meg akar téríteni.

Nekem a Biblia (föleg az ószövetség) olvasásakor is voltak problémáim, föleg az olyan kijelentésekkel, mint a Zsoltárok könyve, 118/8 (nem tudom, melyik a Te változatod, ezért 3 fordítás):
protestáns: "Jobb az Úrnál keresni oltalmat, mint emberben bízni."
katolikus: "Jobb az Úrnál keresni oltalmat, mint az emberekre számítani."
Károli: "Jobb az Úrban bízni, mint emberekben reménykedni."
(Nevelhetetlen optimista vagyok, bízom az emberekben...)

Sok ellentmondásos történetekben gyakran elvesztettem a fonalat. Pl. az evangéliumok olvasásakor sem értettem, hogy pl. Jézus családjáról/származásáról miért is van két teljes különbözö leírás? Mit akartak vele mondani?

Ezzel szemben a Korán elöírásai és tilalmai érthetök, egyértelmüek voltak számomra - akkor is, ha sokkal nem értek egyet. Három példa:

------------------------------------
Adjátok oda az árváknak a reátok bízott javaikat, és ne cseréljétek eközben a jót rosszra! És ne habzsoljátok a javaikat hozzácsapva azokat a tiétekhez! Nagy bűn lenne az!
------------------------------------
Ne habzsoljátok föl egymás között javaitokat igazságtalanul, és ne vesztegessétek meg vele a bírákat, hogy fölfaljátok ezáltal bűnös módon az emberek javainak egy részét, holott tudjátok, hogy helytelenül cselekszetek!
------------------------------------
Ti hívők! Lépjetek be mindannyian a Békességbe! És ne kövessétek a sátán lépéseit! Ő nyilvánvaló ellenségetek.
------------------------------------

De igazából mindegy. Én azt hiszem, maradok ateista Viszont véleményem szerint a reálkommunizmus nem épp a vallásosságra / vallás nélküliségre épült. Egyszerüen buta emberek kerültek hatalomra. Hogy vezetöik, pl. Sztálin a kemény egyházi nevelés után végül ateista lett-e, azt nem nagyon tudom megítélni...

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2009-12-10 09:17   
Kedves bazsi55
Szeretném leszögezni, hogy nem vagyok hittérítő, amit itt írok nem azért teszem, hogy téged, vagy mást az én ágostai hitvallású evangélikus hitemre csábítsak.
Ami az „összefércelt mondát” illeti én is jól tudom, hogy a Biblia nem homogén. Nem is lehet, mint ahogyan semmi sem lehet homogén és ellentmondásmentes, ami egy hosszú és állandó szedimentáció eredménye.
Ha a tudományokat tekintjük azoknál is hasonló a helyzet, Se nem homogén az ismeretanyaguk, még kevésbé ellentmondásmentes. A fizikánál csak címszavakban: Newton, Einstein, kvantummechanika, Cern.
A matematikánál: Thalesz, Bolyai/Lobacsevszkij.
Ami pedig az értelmezést illeti nem csak, hogy lehet, de kell is a Bibliát értelmezni. Elvégre amikor néhány ezer évvel ezelőtt íródott, akkor egy egészen más kultúrájú, társadalmi-történelmi feltételek között élő emberekhez szólt, mint ma. Mindent lehet értelmezni, egy festményt, egy zeneművet, de akár Marxot is. Aki úgy olvassa ma a Bibliát, hogy például a világ teremtését 7 nap alatt nem értelmezi, hanem szó szerint veszi, azt csak megmosolyogni tudom, természetesen jóindulatilag.
Előző bejegyzésemben nem azt állítottam, hogy a keresztény hit értékesebb, vagy jobb, mint az iszlám, hanem azt, hogy más.
A Biblia események, cselekvések, történések sorozata, megtűzdelve előírásokkal és szépirodalmi passzusokkal amit egy ateista is élvezettel olvashat. Ezzel szemben a Koránban nincsenek történések, mind a 114 szúra csak előírásokat és tiltásokat tartalmaz. Annyira nehezen, mint a Koránt, még csak Franz Kafka regényeit olvastam.
Végezetül hadd tisztázzam azt is, hogy én mindenkit tisztelek aki hitét meggyőződésből gyakorolja és nem akarja másra rákényszeríteni, legyen az keresztény, muzulmán, buddhista, vagy akár ateista is, bár ez utóbbit az általam keményen megélt reálkommunizmus erősen negatív megvilágításba süllyesztett.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2009-02-07 11:53   
A lányom, lázongó kamaszként, kijelentette, hogy a pápa (II.János Pál) macsó, s áttért unitáriusnak.
A jelenlegi pápa nyilván nagyon sok ifjú embert elriaszt a katolikus vallástól.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2009-02-07 11:09   
„A jelenlegi botrány nem egy véletlen egyedi dolog,..“ írja a pápával kapcsolatban Pompéry Judit a publicisztika rovatban, illetve blogjában. Hogy ez mennyire igaz, és, hogy a válság mennyire komoly azt mutatja egy újabb teológiai egyetemi tanár tanítási engedélyének megvonása is.
Abban, hogy neves teológusok tanítási jogát a Vatikán meg-megvonja nincs semmi új, elég csak a leghíresebbeket említeni, mint Leonardo Boff, Hans Küng, vagy Eugen Drewemann. A legfrissebb eset pikantériáját az adja, hogy az 58 éves Werner Tzscheetzsch önként vált meg tanszékétől, nem akart tovább egy egyetemi tanárral szembeni egyházi elvárásoknak megfelelni, mivel „sok mindennel nem tud mit kezdeni, amit tanítania kell.“ Ez után a kijelentés után vonták vissza az egyházi hatóságok a tanításhoz való jogát.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-11-29 05:56   
Kedves Tengere, gratula. És várjuk...
 
 tengere  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-11-28 16:06   
O, hat Nagyvaradon mindig unnepeltuk mindket husvetot, es meg a Hanuka koncertre s eljartunk.
Kedden adtam at a tanaromnak (Massimo Firpo) egy dolgozatomat 1568rol. UUUUgy szeretnem, ha publikalnak. Ha megjelenik, biztos eldicsekszem itt is ezzel. Persze lehet, hogy ezt mas jobban megtudta volna irni, mint en, de hat...

 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-28 18:43   
FREDI ÜZENETE:


Zsuzsa véleményét, mint Kolozsvár szülöttje és életem meghatározó első harmadát Kolozsváron élt valaki meg tudom erősíteni. Akadtak azért néha kivételek is. Gyerekkoromban a tejet faluról hozták be a parasztok. Nekünk évekig egy szászfenesi román asszony hozta a tejet. Ő nem tudott magyarul, anyám nem tudott románul, mégis valahogy megértették egymást. Húsvétkor is eljött, méghozzá legszebb ünneplőjében. A nagy csodálkozásra, hogy hogyan ünnepel ő is "magyar húsvétkor", meglepően bölcs feleletet adott: - a vallásokat az emberek csinálták, de Isten csak egy van. Én egy egyszerű parasztasszony vagyok, nem tudhatom melyik húsvét az igazi, ezért mind a kettőt tartom - ebből nem lehet baj.

 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-28 18:41   
FERENCZ ZSUZSANNA ÜZENETE:


Kedves Tengere, ha nem lenne ortodox vallási elfogultság Romániában, az egyetemen tanulnod kellett volna Dávid Ferencről, hiszen nem kis ügy az, hogy épp Erdélyben hirdették meg a világon először a vallásszabadságot.
Az ortodox egyház bizony elfogult, pl. a tévében a pópák még mindig szektának nevezik a reformátusokat, lutheránusokat, unitáriusokat stb. Ugyanakkor visszakövetelik az államosított egyházi vagyonukat, joggal, viszont ők nem adják vissza az általuk elvett pl.görög katolikus, katolikus, református stb. javakat, jogtalanul.
Az újabb egyházakról (pl. baptisták) úgy beszélnek, mintha az ördög otthonai lennének.
Hogy a régi dolgokat is felemlítsem: katolikus nagyapámat anno (a két világháború között) a román csendőrök bevitték az ortodox templomba, ahol a pópa hirtelen átkeresztelte, és ortodox is volt vagy öt napig, amíg visszakeresztelkedhetett katolikussá.
Azt mondod, régen volt? Igen, de az erőszakosság nemigen változott. Magam Bukaresten élek, s minden vízkeresztkor vitám van a pópákkal, aki jönnek beszentelni a lakásokat. Mondom, katolikus vagyok. Ők a küszöbön állnak, s engem lesöpörnek: bejönnek, s beszentelik a házat, s tőlem pénzt várnak.
Igen, Mircea Eliade nagy elme volt. Igen, sokat lehet tanulni tőle.
Más: azt hiszem, a magyaroknak nagy szerencséje, hogy annyi a protestáns, azt hiszem, majdnem a fele. Ilymódon minden vallás kénytelen elfogadni a más vallásúakat is.
Tökéletes vallási elfogulatlanságot először a szintén kolozsvári nagymamámnál láttam, aki azt magyarázta nekem: Istennek számtalan arculata van, s mindenik vallás csak egyetlen egyet lát meg belőle.
Ja, én is kolozsvári vagyok.
Más: azt gondolom, válságban vagy. Mert minden vallás a felebaráti szeretetet hirdeti, és meg van győződve a saját vallási türelmességéről, és hát nem éppen.

 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-28 18:39   
FOLYTATÁS INNEN:
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?topic=5030&forum=75&58
Előzmény: Ferencz Zsuzsanna - 2008-04-28 06:26


TENGERE ÜZENETE:


2008-04-28 06:26, Ferencz Zsuzsanna:
-
Romaniaban, Kolozsvaron, roman tagozaton vallasfilozofiabol foleg Kantot meg Eliade-t tanultuk, es nem azt hogy a vallas az az ortodox vallas. Igaz, volt ajanlott irodalom ortodox vallastudomanybol is, de alapjaban veve nem EGY bizonyos vallashoz kotott elmeletet tanitotak. Tavolrol sem olyan a helyzet mint Olaszorszagban (persze a nyelv tekinteteben valoszinu mas a helyzet, mint a vallasokeban).
Olaszorszagban az elso vallasfilozofia konferencian azzal szurtak ki a szememet hogy "Immar a katolikus vallas mellett mas vallasokra is oda kell figyelnunk", es szinte egzotikus erdekessegkent mutatak be a reformatusokat.
Hja es voltam Amsterdamban. Ugyan egy egyetemen, ugyan vallasfilozofia. Aszontak, hogy nekik a keresztenyseg 1600 kezdodik, ami az elott volt az eleve semmis.
Szoval en ezt a vallasos szuklatokoruseget Romaniaban meg romanok kozott sem lattam.

"Kedves Tengere, igazán nem értem, miért Olaszországban hallottál először kolozsvári-tordai Dávid Ferencről, és a vallásszabadság első megfogalmazásáról. "

En sem tudom, de szamomra ez, hogy nagyon ereztem hogy nalunk mas a vallasok kozotti elfogadas mint itt, annal tobbet jelent. Azt jelenti hogy itt nem csak tortenelmi erdekessegrol van szo hanem egy bizonyos leggkorrol ami meg mindig el.

 
 Pompéry Berlin  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-09 11:20   
2008-04-09 00:34, poe:
-
Érdekes. Lehet benne valami.

Ha férjem ismételten rosszkedvű és tartós ingerlékenységével megmérgezi környezete légkörét (bizonyítottan genetikus depresszió), és én ezt szóváteszem, akkor mindig az a válasz, hogy bennem van a hiba. T.i. ha kedvesebb lennék hozzá ( értsd: jobban szeretném, tisztelném), akkor ő pozitívabban látná a világot (értsd: jobban szeretne, tisztelne engem). Szerintem fordítva igaz a dolog.

Nos, ezen a "Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás?" c. ősi kérdésen évekig el lehet közösen rágódni. Tiszta szerencse, hogy a depresszív alapadottság ellenére az állapot nem állandó. De az is lehet, hogy szerencsémre időnként - a jó fázisokban - talán jobban tisztelem és/vagy szeretem.

Ezek szerint igaza lenne a papnak.

 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-09 08:46   
Kiváncsi vagyok, hogy ezt kifejtette-e pontosan, vagyis hogy mit ért egyik, mit ért másik alatt, vagy csak egy régi közhelyet idézett.

Hunor

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-09 07:47   
Én a pap mondanívalóját így fordítom a magam gondolataira: ma nagyon sok családban megbomlik az egyensúly, tönkremennek. Ha a család a társadalom legkisebb sejtjének tekinthető, akkor világos, hogy ez a társadalomban is megérezhető. Az önzés, a teljesitményorientáltság, az ifjuságot nem nevelni képesség, sőt a kommunikáció hiánya velük és még egy halom nyavalya sajnos ma mind már a családban kezdődik.
 
 egyedls  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-09 06:58   
2008-04-09 00:34, poe:
Szerintem, ha a nő tisztelné az ő urát, a férj szeretné az ő feleségét (vagy a másét )

 
 poe  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-04-09 00:34   
Hallgatom a rádiót. Egy pap beszél, okosan, szépen, mégis egy fejtegetésénél felkapom a fejem.
A Biblia azt írja, hogy a férfi szeresse az ő feleségét, az asszony pedig tisztelje az ő urát. Manapság az a baj, hogy ez nem így van, a férj nem szereti a feleségét és a nő nem tiszteli az urát, ezért tart ott a társadalom, ahol tart.
Talán nem sikerült szó szerint idéznem, de a lényeg ez volt.
Nektek mi a véleményetek erről?
_________________
poe

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2008-03-21 13:40   
Hans Küng 80 éves

Hans Küng 1928.III.19-én született Svájcban. A római Collegicum Germanicum et Hungaricumban tanult és, hogy egy kiváló adottságú egyéniség az már nagyon korán nyilvánvaló volt. 32 évesen már egyetemi tanár, 1962-ben pedig az akkori pápa XXIII. János a II. Vatikáni Zsinat teológusává teszi. Ebben az időben teológus társa Joseph Ratzinger, a mostan XVI. Benedek pápa is zsinati teológus és hasonlóan Künghez haladó eszméket képvisel.
Küng képességei alapján talán hasonló pályát futhatott volna be, mint a pápa, de ő hű maradt meggyőződéséhez és elveihez és emiatt kritikus álláspontra helyezkedett. Nem csak elméleti munkát fejtett ki, de sok egészen gyakorlati kérdésben is állást foglalt, mint a pápa csalatkozhatatlansága (amely egyébként csak 1870-től lett dogma), fogamzásgátlás, cölibátus, a nők pappá szentelése, stb.
Így nem, hogy nem lesz bíborosi karrierben része, de 1979-ben megvonja tőle a Vatikán az oktatáshoz való jogát. Így nem taníthat a tübingeni egyetem katolikus teológiai karán, de mint az Ökumenikus Kutatás Intézetének igazgatója, tovább tanít az evangélikus teológiai fakultáson. A letiltás pedig hírnevének mit sem ártott, sőt ő lett a legtöbbet olvasott teológus a világon. Termékeny író, aki nem csak az ökumenéért küzd, de az összes vallás közötti dialógusért, megértésért, ezért is hozta 1990-ben a Világethosz projektet létre.
Minden nézeteltérésük dacára 2005-ben fogadja őt a pápa egy magánaudienciára.
Talán gratulálni is fog neki.

 
 Pompéry Berlin  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-09-22 04:19   
Sajnos most nem érek rá belemerülni és visszaolvasni, de melegen ajánlom Orhan Pamuk irodalmi Nobel-díjas török szerzö könyveit. Különös tekintettela "Hó" c. regényére. Számomra horizonttágító, ami a szemléletmódot illeti. Minden itélet és elöitélet megfogalmazása elött/helyett jobb a megértés. Már nem az extrimizmus iránt kell megértést tanusítani, hanem mérteni azokat a hagyományokat, gondolatfolyamatokat, amelyek egy adott kulturkörön belül számunkra szokatlan következményekkel jár.

Ez most túl általános volt, de hajnali 4:00 után és éjjeli alvás elött, valami reggeli repülöút elött többre/jobbra nem telik.

 
 Mary  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-09-21 23:52   
2007-08-16 07:02, Fredi:

Kedves Fredi,

a dilemmát ott látom, hogy "vendégségben". Én is vendég vagyok, szabadság alatt, és sose megyek fémeztelenül valahová, tisztelem a helyi szokásokat stb.

De melyik generáció vendég és melyik nem az? Te is vendég vagy, meg én is? Mert akkor nekünk könnyü.

A dilemma magja: ítélkezzen a demokratikus, józan eszünk, vagy a félelmektöl átitatott keresztény lét?

Mert ha a demokratikus eszem szólal meg, akkor a nekem mindegy, hogy az iszlám tanárnö kendövel a fején tanít. Vagy a pap maga bemegy az iskolába, vallásórát tartani. Az alkotmány szerint ez jogos.

Értékrendszerében szétesö, terrorintelmektöl áthatott vallásom és kultúrám, és belémnevelt elöítéletek azt modják: jobb, ha átvesszük a kormányt, mégis itt a nyugati kultúra (abendländische Kultur)dominál, hadd rendelje mindenki magát alája.

Az én lelkiismereti problémám ebböl áll. Ezért szeretném, ha a vallás teljesen kikerülne az államigazgatásból. Akkor lenne jogi alap a mások (meg a saját) megkülönböztetésre is. Különben nincsen.

 
 Mary  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-09-21 23:10   
2007-08-16 09:56, Ferencz Zsuzsanna:
-
A hitet pedig az ember nem az iskolában tanulja, hanem otthon és a templomban.
-

Ez igaz, de nálunk vallástan van, ami nem egyenlö a hittel. Amint Fredi is írta (és gyakorlatból is tudom), az iskolában van vallástan óra. Aki felekezet nélküli, vagy ateista, annak alternatívaként az etika óra jön számításba, szintén kötelezö.

Nem tartom rossznak, vagy az egyiket, vayg a másikat hadd látogassák a gyerekek. Ha csak pl. a tízparancsolatot megtanulják vallás- vagy etika órán, az már egy nagy haladás, mivel ez egy civilizált együttélésnek az alapja.

És itt a hitröl meg nem is beszéltem, csak a keresztény értékrendszerröl.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-09-21 11:39   
Falujukat Böződujfalúnak hívták, ez maradt belőle:
http://img.photobucket.com/albums/v299/aschk/CIMG5725a.jpg

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-09-21 09:10   
Nem tudom, van-e fogalmatok róla, hogy léteztek székely szombatosok, akik a XVI. században felvették a zsidó vallást, és a második világháborúban ezért koncentrációs táborba vitték őket, zsidókként? Ott pusztultak el.
 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-08-16 09:56   
Kedves frédi, én vallástörténetet taníttatnék, beleágyazva a történelembe. Nem pedig azzal foglalkoznék, hogy gyöngéden vagy kevésbé gyöngéden fúrjam a többi vallást.
A hitet pedig az ember nem az iskolában tanulja, hanem otthon és a templomban.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-08-16 07:02   
Kedves Mary,

szigorú elvi alapon igazat adok neked. Csakhogy az ilyesmi – szintén elvi alapon – a kölcsönösség jegyében kéne történjen és ez sajnos nem történik. Még az aránylag liberális Törökországban is meg kell embereknek halniuk, csak azért mert keresztények. Ennyire a más vallásúaknak nem rossz Németországban, hiszen több és nagyobb muzulmán szentély épül mostanság errefelé, mint keresztény.
Egy másik szempont szerintem, ami az ítélet mellett szól, az etikai jellegű. Ha vendégségbe megyek valakihez, akkor be kell tartanom a vendégfogadó házának szabályait. Ha Te elmész Szaúd-Arábiába, biztos nem fogsz a parki padon nekifogni sörözni, sem pedig oben ohne strandolni. Ezt kéne kedves máshonnan származó honfitársainkkal tudatosítani, legyen az török, vágott szemű, Aussiedler, vagy akármi. Azt is tudomásul kell venni, hogy legyen valaki az itteniek közül akár ateista is, mégiscsak tudatosan, vagy csak tudat alatt a keresztény kultúrán nőtt fel, ezt sugallják nem csak a könyvek és művészeti alkotások, de még a felbomlásban levő értékrend, sőt az épületek is.
Zsuzsának: Itt is kötelező a vallásóra, de ha valaki magát például ateistának vallja, akkor módjában áll a vallásóra helyett valami polgári-etikai valamit választani.
Én nagyon vallásóra párti vagyok, csak én ennek a tantárgynak keretein belül minden nagyobb vallással megismertetném a fiatalokat, hadd válasszon szabadon maga közülük, ha igénye van rá.


 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-08-16 04:38   
Kedves Mary, gondolom, Németországban nem kötelező hittanórára járni. Itt igen.
 
 Mary  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-08-16 00:31   
A tegnap újra összezavarodott kissé a világképem, miután hallottam a rádióban, hogy Északrajna-Westfáliában egy ítéletet hoztak a fejkendöt hordó tanárnö esetében.

Mielött kitérek a részletekre, le akarom szögezni, hogy nem csak vallási, hanem morális és etikai szempontból nézem ezeket a dolgokat, a mindenkor érvényes német jog bevonásával. Tehát olyan objektíven, amennyire lehetséges.

A tanárnö egy állami iskolában kendövel a fején szeretett volna tanítani, ez nem ment, ezért beperelte a munkaadóját. Az ítélet szerint nem szabad kendöt hordjon az iskolában. Indoklás: mivel Németországban a vallás és az állam szétválasztva müködnek (Neutralität), ezért nem mehet be az osztályba egy hitbeli szimbólummal a fején.

Eddig nincs is baj, egyetértek. De eszembe jut a Kruzifix-vita és ítélet. Németország területén a bajor állam amolyan autonómia és ott minden osztályban lóg a kereszt a falon. Ez is rendben van, amíg valakit nem zavar. Kivéve, ha ateista (zsidó, buddhista, muzulmán stb.) gyerekek is vannak az osztályban. Akkor bennem is felmerül, hogy is van a semlegesség az állami iskolákban ?(mellesleg engem nem zavarnak a keresztény jelképek és nem zavar, ha a gyerekeim ezt nézik unalmukban, de ez inkább véletlen).

Mindenesetre, nálunk ma is muszáj lógjon a kereszt a falon, akkor is, ha az egész osztály megátalkodott ateista, vagy más vallású.

Mindkét vita a vallásszabadságon alapul, meg az alkotmányon, amely ezt engedélyezi.

Én pl. nem bánnám, ha az állam tényleg elválna az egyháztól, és az alkotmányba beleírnák, hogy vallásszabadság van, de nem az állami intézményekben demonstráljuk ezt, hanem a magánéletünkben.

Szerintem minden oldal, minden vallás kihasználja a vallásjogi szabadságokat, hogy önmagukat reklámozzák, hitet terjesszenek, reformáljanak és hittérítökként fungáljanak.

Én a bankban nem szeretnék buddhistával találkozni, az iskolában muzulmán tanítónövel és a buszban hindu soförrel. Csak alkalmazottakat akarok látni (ami én is vagyok, szakmailag), tehát bankárt, tanítónöt és sofört. Nem akarom tudni, melyik párt tagjai, házasok-e vagy nem, hány gyermekük van és hányas lábuk. A munkahelyen meg kellene legyen a neutralitás, a maánéletben csináljon mindenki, amit akar, higgyen, amiben akar és reklámozzon, ahol akar, kivéve az állami intézményeket.

 
 amadeus  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-07-11 14:48   
2007-07-11 13:54, Fredi:

Valószínüleg világi politika van a háttérben.
Mint tudjuk, Paparatzi bajor származású, Bayern pedig egy katolikus fellegvár.
Lehet, hogy kampányol, mert Stoiber utódja akar lenni?

Félre a viccel, valóban semi szükség nem volt erre a provokációra.
Újra megnyílvánul a katolikus egyház begyepesedett önteltsége.
Remélem, a hívök majd újabb kilépésekkel honorálják.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-07-11 13:54   
Még négy hónap sem telt el azóta, hogy ebben a topikban egy cikket írtam Kátyúban az ökumene? címmel. Sajnos mostani írásomnak is majdnem ugyanezt a címet kell adnom, azzal a különbséggel, hogy most a kérdőjelet felkiáltójel váltja fel.

Kátyúban az ökumene!


Nagy elkeseredettséggel veszem tudomásul, hogy a Szent szék, XVI. Benedek pápa nem csak, hogy nem érdekelt semmiféle ökumenikus közeledésben a katolikus és protestáns testvérek között, de mindent meg is tesznek, hogy olyan hangulatot teremtsenek, amely eleve meg- és befagyaszt bármely ezirányú kísérletet.
Írtam a Sacramentum caritasról (lásd utolsó előtti írásomat) ami merev elzárkózást jelent más felekezetekkel szemben, hogy pár nappal ezelőtt, a Hittani kongregáció egy újabb dokumentummal botránkoztassa meg a nem katolikus keresztényeket, de még a gondolkodó katolikusok egy számottevő részét is. A dokumentum címe: „Válaszok néhány egyháztannal kapcsolatos kérdésre” (Responsa ad quaestiones de aliquibus sententiis ad doctrinam de Ecclesia pertinentibus.)
Az ötödik kérdésre (arról szó sincs, hogy ki tette volna fele ezeket a kérdéseket) adott válasz világosan kimondja, hogy a protestáns egyházakat nem lehet egyházaknak nevezni, ezek csak egyházi közösségek.
Számomra a legfelháborítóbb az a tény, hogy itt a Hittani kongregáció (Congregatio pro doctrina fidei) nem mondott semmi újat, mindezt megfogalmazta a kongregáció már 2000-ben, amikor a fejét Josef Ratzinger bíborosnak hívták abban a bizonyos Dominus Jesus című dokumentumban. Minek kellett akkor most újból előszedni ezt a protestánsokat mélyen sértő és megalázó, teológiai szempontból pedig erősen kétes dokumentumot, és miért kellett a pápa nagyon gyorsan és hangosan helyeselje ezen akciót?
A válasz kézenfekvő: provokálni kell a protestánsokat, megbénítani minden az ökumenére irányuló erőfeszítést.
Amit elég sokszor próbálnak az általában sikerülni is szokott. Kár. Ez a mód, ahogyan a témát előráncigálták még némely katolikus bíborost is irritál.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-30 06:42   
Jó hír a Németországban élő ökumenikus keresztényeknek!
11 felekezet képviselői (közöttük az evangélikusok, a katolikusok és az ortodoxok) megegyezést írtak alá, aminek értelmében kölcsönösen elismerik a többi felekezet keresztelőjét. Eddig, ha valaki bármely okból egy másik hitre tért át akkor, esetenként újból kellett keresztelkedjen az új rítus szerint. Ezentúl ez nem fog előfordulni. Mindemellett az eseményt nem kell túlértékelni, ugyanis az eltérések a keresztelésnél nem voltak jelentősek, tehát könnyű volt a megegyezés.


 
 sztalker  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-03-25 13:10   
2007-03-25 05:55, Ferencz Zsuzsanna:
-

Kedves Zsuzsa

Ki kell hogy javítsalak. A mi hitvallásunkban már a legelső megfogalmazásban is az szerepel, hogy bárkinek a javító szándékú kritkáját hajlandóak vagyunk elfogadni, amennyiben azt a Szentírás szavaival tudja alátámasztani. Olyan alaptételünk van hogy Sola Scriptura/egyedül az Írás, de olyan nincs hogy Sola Eclesia/egyedül mi az egyház. Persze a gakorlat sokszor ellentmondott ennek, de legalább az elvek szintjén nagyobb rendet látok és ez volt az oka annak, hogy ha a kezdetekhez hasonlítom mai helyzetünket akkor azt látom hogy lényegesen modernebb a ref. egyház gyakorlata, üzenete stb. De Isten ments hogy úgy nézzen ki lenézem más vallását, félre ne érts kérlek! Amúgy mint tudod jártam egy pár évig ref. teológiára, és elég jó rálátásom van éppen arra, hogyan fejlődött a protestáns teológia a Biblia szószerintiségébe vetett hitéből a XX. sz-i Svájci Teológus Barth Károly dialektikus teológiájáig (sic!) ami szerintem a XXI. sz-ban is megállja majd a helyét. Jelenleg Mo-n legalábbis nagyszámú irányzat együttélése valósul meg egyházunkon belül, nem is mondhatná magát tévedhetetlennek egyik sem, már csak emiatt sem.

stalk

 
Ugrás a ( 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 következő lap )
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó