2018. október 21. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> Kultúra >> Építészet
Új topik indítása   Üzenet küldése
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-12-14 15:44   
Del-Franciorszagban elkeszult a vilag legmagasabb hidja. A Millau viaduct 270 meter magasan van a Tarm volgy folott. Napi 10 ezer auto varhato, hogy keresztul megy rajta




 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-08-02 18:33   
Bevallom, eddig csak futolag hallottam ezekrol az epuletekrol, most egy CNN cikket olvasvan tudtam meg tobbet a romaniai Maramures (Maramaros-i) templomokrol. Az UNESCO a vilagorokseg reszeve nyilvanitotta oket 1999-ben, mivel a 17-18-ik szazadban kezzel (vasszogek nelkul!) epult fa konstrukciok csodalatos kivitelezesben otvozik az Orthodox vallast a gotikaval. Nyolc templom esik bele ebbe a kategoriaba. Egyikuk, a 72 meter magas Surdesti temploma Europa - sot nemelyek szerint a vilag - legmagasabb fa epulete.



A CNN cikk szerint hiaba gyonyoruek az epuletek, a turistakat nehez odavonzani, ha az utak nemigen jarhatoak, es jelzesek hianyaban a templomokat is nehez megtalalni.
(http://www.cnn.com/2004/TRAVEL/07/30/romania.tourism.reut/index.html)


Kozuletek jart mar ott valaki? Bimbi, maga nem odavalosi veletlenul?


 
 Toeby  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-03-18 09:33   
Kedves Fredi!

Nem ezt a választ vártuk, hanem hogy a házadról irsz!

Házad = domus = székesegyház = katedrális = bazilika (mert ugye több, mint három hajós!)!

Toeby

PS. De azt valóban nevezheted egyszerüen templomnak is!

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-03-18 06:44   
Kedves Judit, kedves Toeby,

köszönöm a szakszerű és értékes információkat. Mivel kényelmes ember vagyok, mégiscsak a templomot fogom ezentúl is használni.

 
 Toeby  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-03-17 21:32   
De úgy a katedrális = dóm lehet bazilika is. Lényeges, hogy legalább három hajós oszlopcsarnok legyen.
Németül használatos még a Münster is.

A kölni Dóm egy öthajós Bazilika, ugyanúgy a a legtöbb kölni templom is bazilika, föleg a 9. - 13. századi román stilusu templomok (12 van belölük), amik másik jellemzöje a "Kleeblattform" (lóhereforma), azaz kereszformájú bazilikák.

A 150 templomból a háboru után csak nem egész 40 maradt meg, de néhányat újra felépitettek. Egyik különlegesség az acél-üveg-szerkezetü templom (Roonstraße), amit valójában irodaháznak használnak, de külsö formája a lebombázott eredeti formára utal.

Érdemes ezeket megtekinteni, ha erre jártok, különben http://www.koeln.de alatt megtaláljátok a többi kulturális érdekességekkel együtt (múzeumok, Philharmonia, Gürzenich, Kölnaréna, srb.)

Toeby

PS. Ott sokat irnak a "Sitzung"-ról is!

Még kiegészitem:

Három nyelven, francia, angol és német, a következö lépcsökben:

Info - Köln für Einsteiger - Sehenswürdigkeiten - Römer / Mittelalter - Romanische Kirchen ( De közben kattinthattok máshová is, pl. Dom, Geschichte, stb.)

 
 Pompéry Berlin  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-03-17 00:23   
Frédi kérdésére a következő definíciókat találtam a Pallas Nagylexikonban:

Székesegyház
l. Dom és Katedrális.

Katedrális
(lat.) a. m. székesegyház, vagyis nagyobb, már építészeti arányaival is kitünő templom, melyben a megyés püspöknek v. érseknek széke áll és káptalannal van kapcsolatban. Ugyanezt domnak (l. o.) is hivják. A K.-okra pazarolja a középkori egyházi építészet összes tudását és művészetét.

Dom
(olasz: duomo, franc: dôme). Építészeti arányaik nagysága által kitünő templomokat, melyekben a megyés püspök vagy érsek széke áll és rendesen káptalannal vannak összekötve, tehát a katedralisokat D.-oknak is nevezték. A szó valószinüleg a latin domus (ház) rövidítéséből származik, mert a domus szót a középkor legelején különösen a templomnak, vagyis Isten házának megjelölésére használták. Némely archeologus a D. elnevezést a templomok homlokzatán sokszor alkalmazott fölirat: Deo Optimo Maximo kezdőbetüiből származtatja, mely föliratnak gyakran csak a kezdőbetüi voltak kiirva ily alakban: D. O. M. (l. o.). Ámbár minden katedrálist mondhatunk D.-nak, p. a «kassai dom», a bécsi «Szt. István dom», a «milanói dom» stb., mégis leginkább kupolás templomokat szoktunk e néven nevezni. Néha magát a kupolát is D.-nak hivják; igy p. az esztergomi bazilika D.-ja a. m. a bazilikának a kupolája. - D. mint cim l. Don.

Bazilika
(gör., latinul teljesen: basilica domus); az ó-görögöknél és rómaiaknál B. elnevezést adtak a törvényhozás és az üzleti forgalom számára emelt épületeknek. Ez az antik B. egy hosszukás négyszögletü épület volt, melynek belsejét oszlopcsarnokok közép- és oldalhajókra osztották, ezen utóbbiak fölött gyakran gallériával. Bejárata a hosszu vagy a keskeny oldalon volt s a kijárattal szemben sokszor egy félkörü fülke (exedra, apsis) volt elhelyezve. A B.-k mennyezete lapos. Ezen nagy, nyilvános B.-k rendesen a városok forumán vagy a körül voltak elhelyezve. Igy a római forum első B.-ját. a «B. Porciá»-t Cató censorinus építtette Kr. e. 185. a Curia mellett. A római forumot köritő számos B. közül különösen az Aemilius Paulus által emelt B. Aemilia és a Julius Caesar által megkezdett, de csak Augustus alatt bevégzett Basilica Julia tüntek ki. A pompéji forum egyik keskeny oldalán három kisebb B. áll egymás mellett; melyek közül az egyiknek tipikus alaprajzát az 1. ábrában adjuk. a nyilvános B.-nak ez az egyszerü alakja később mindinkább megváltozik; igy a B. Ulpiának mindkét keskeny oldalán van egy-egy fülke; Maxentius B.-ja már egészen boltozott és két fülkéje közül az egyik a keskeny, a másik a hosszu oldalon van stb. De az előkelőbb római lakóházaknak is voltak B.-ra emlékeztető nagyobb csarnokaik, melyek még a későbbi időkben is megtartják általánosságban az ős Basilica Porcia alaprajzának elrendezését. A közélet nagyjainak szükségük volt ezen privát B.-kra, hogy számos tisztviselőiket, udvarlóikat és pártembereiket, kik náluk naponként nagy tömegben összegyültek, kellőkép elhelyezhessék. a szentírás bizonyitja, hogy az első keresztények isteni tiszteletüket eleinte privát házakban, különösen pedig azoknak B.-iban tartották és csak az üldözések megkezdésekor menekültek a katakombákba. Nagyon természetes, hogy amint a kereszteny vallás győzedelmeskedésével az istentisztelet számára nyilvános épületek emeltethettek azok a B.-k formáit és elrendezését vették föl sőt még elnevezésüket is megtartották és Kr. u. a IV. századtól kezdve azt majdnem kizárólagosan a keresztény templomokra alkalmazzák. De a keresztény B. mindjárt kezdetben oly jelentékeny és mélyreható változásokat tett a pogány B.-k elrendezésében, különösen a katakomba-templomok emlékezetének még friss behatása alatt hogy azok mint önálló koncepciók jöhetnek tekintetbe. Az ó-keresztény B. nagyjában megtartja a pogány B.-k falaktól zárt hosszas négyszögü alaprajzát: Főhelye a bejárattal szemben a félkörü fülke apszis ahol az oltár állott körülötte a papsággal: az épület belsejét oszlopsorok egy szélesebb középés két keskenyebb oldalhajóra (vagy egy szélesebb közép- és két-két keskenyebb oldalhajóra) osztották, előudvarként hozzácsatolva a római lakóházak átriumát.

 
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó