2020. július 05. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> Finnország >> Finnországi töredékek
Új topik indítása   Üzenet küldése
Ugrás a ( előző lap 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 következő lap )
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-16 13:23   
Mondtam a lányaimnak ezt az apák napját (hátha meghonosítják itthon is). Harsányan kinevettek.

Pedig én már láttam lelki szemeimmel amint versengenek ki ér előbb hozzám a friss kávéval.

Kénytelen voltam ma is megfőzni magamnak.

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-14 10:21   
Ma Finnországban zászlós ünnepnap van: Apák napja.
Ezen a napon az apukák jó része reggel az ágyba kapja a kávét és a gyerekek által barkácsolt ajándékokat. Az én unokám, a 10 éves Julia az édesapjának egy nyakkendöt csinált, de nem találjátok ki miböl: fafurnirlemezböl lombfürésszel !
_________________

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-12 20:35   
2004-11-12 18:27, zitazita:
-


Ziza!
Ha Te otthon, (Mo-on) élsz, és ha párom autóval kél útra, jövô nyáron kaphatsz egy kis darabka spektroliitet tôlem, nem karácsonyi, hanem nyári ajándékba? Nos, hogy hangzik?

 
 zitazita  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-12 18:27   
2004-11-11 16:25, OMGI:
-
OMGI--------GYÖNYÖRŰEK!!!!!!!!!!


_________________
:zita

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-12 14:49   
Finn tél, folyt.
A hideg éghajlat miatt a finnek sok dologban szakértöi a hidegnek. Több olyan finn cég is létezik, melynek termékei világszerte ismertek , ezek között van a Vaisala cég , mely idöjárásfigyelö állomások berendezéseit készíti. Ezekkel a berendezésekkel figyelik az utakat, repülötereket , mérik a hömérsékletet, a szél gyorsaságát és irányát, a relativ levegönedvességet, a légnyomást, az esö mennyiségét, a felhök mennyiségét és azt, hogy milyenek a látási viszonyok. A finn meterologiai intézet több km. magasságig menö rádiószondái segítenek az idöjárás elörejelzésének szerkesztésében. Az utóbbi években az elörejelzések nagyon megbízhatóak.
Világszerete ismertek a Ruka cégjelzésü finn ruhanemük, amelyek szél és esöállók. Az alsónemük test felé esö rétege átereszti az izzadtságot úgy, hogy a bör mindig száraz marad. Az öltözködésben és a ruhanemükben a legfontosabb a több réteges öltözködés. Pl. a NASA által használt ür-ruhákban 20 réteg is van. A motorosok által használt Smart Rider Outfit hatrétegü. A hideg ellen a jó alsónemüanyagok a gyapjú, pamut, fleece és minden steppelt anyag.
Az ember a hideghez fokozatosan szokik hozzá. Erre a legjobb módszer a mindennapos séta. A tél elején hidegnek tünik az idö, késöbb ugyanaz a hömérséklet már nem is érzödik hidegnek. A hideghez kb. egy hónap alatt lehet jól hozzászokni.
. ( Forrás: Jari Kupiainen: Suomalainen on sopeutunut kylmään. Pirkka 10/2003 )


_________________

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-11 16:25   
Gyerekek!
Egy másik helyen (Házvásárlás Magayarországon) elkalandoztunk néhányan a cserépkályhák, onnan pedig a gránitok és kövek birodalmába.
Etelka szerint itt is jó lenne az ottani info. IME:

Ha az alábbi WEB-címet megnézed, a lap alja felé megtalálod az ittenit is! Valami gyönyörû!!

http://www.geology.neab.net/minerals/labrador.htm

Kályhát ugyan nem csinálnak belôle, de használják elegáns épület (külsô) burkolóanyagaként, háztartásban munkaasztalként, a legszebb darabokból pedig apró ékszereket, disz- és emléktárgyakat készítenek.

Az itt elôforduló, un. SPECTROLIT (finnül: spektroliitti)a világ legszebb és legjobb minôsége. CSAK itt van.

Mineral description : Labradorite

Labradorite from Ylämaa, Finland.

itt megnézhetsz többet, ha érdekel:
www.geology.neab.net/locality/finland/ylamaa.htm#LABRAD

 
 ExMONTag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-11 13:32   
Etelka Omgi !

Meseljetek meg sokat Finorszagrol az emberekröl a termeszetröl, az idöjarasrol, szokasokrol jövöre oda keszülök addigra sokat szeretnek megtudni erröl a szamonra eddig ismeretlen szep orszagrol.

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-09 19:06   
Az általános beszélgetés témájában a házvásárlás Mo.-on-hoz betettem két kályha képét, az egyik egy hagyományos cserépkányha, a másik egy finnországi köböl készült kályha, a neve: vuolukivi, a finn magyar szótár szerint: szteatit, szappankö, faragni való kö. Erröl a köröl csak annyit, hogy szine a zöldestöl a fehéres-szürkéig változik, puha kö - körömmel nyomot lehet hagyni rajta – remekül vezeti és tárolja a meleget. Itt általánosan használt kályhák építésére és gyönyörüek a kályhák, rengetegféle van, még kenyérsütesre is alkalmasaktól kezdve a kandallókig. A legáltalánosabb szín a halványszürke, ez a kö annak a területnek ”saját” köfajtája, ahol MON társunk, OMGI lakik. Az alábbi képen egy része a választéknak, a kép jobb alsó sarkában a kö színváltozatait látjátok.


_________________

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-09 15:50   
Szerbusz katika!
A keskerügomba latin neve: Lactarius piperatus.
Finn gombakönyvek úgy ajánlják csak fogyasztásra, hogy elöször fel kell forralni bö vizben és a vizet kiönteni. Errefelé ezt a gombát nem tarják sokra.
Más: A képeket elöször az internetre kell bevinni pl. a http://photobucket.com -ra és onnét kell átmásolni a MON-ra. A Froumon van erre utasítás, én a 87 éves Böbetöl tanultam meg ( Svédország) aki nagyon jól leírta, hogy mit kell csinálni és hogyan.A photobucket angolul "beszél" remélem, hogy tudsz annyira angolul, hogy eligazodsz rajta.


_________________

 
 katika  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-09 12:02   
Etelka, hogy teszed be a képet az üzenetben ?

 
 katika  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-09 11:54   
2004-09-23 19:14, etelka:

Szia Etelka,
én is ismerem az özlábgombát, sokat találtam annak idején Erdélyben, nagyon finom kisütve. Itt Németországban sajnos nem találtam "özlábat", viszont egy ideje medve gombát szedünk. Ugy látom hogy ismered a gombákat, volna egy kérdésem: Otthon sok az ugy nevezett Keserügomba, a latin nevét keresem, talán igy majd itt is megtalálom.
szia

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-08 16:51   
Amikor mi idevetôdtünk, akkor volt az évszázad (mostmár a mult évszázad) leghidegebb tele.

+2 fokos, "rémisztô hidegben" indultunk el Budapestrôl, Mosonmagyaróvár után harcrakeltünk a hó ellen, s ez elkísért bennünket végig az úton.

Bécs után -valahol- olyan sûrû hóesésben autóztunk LADÀval!!!, hogy a kb. 25-30-m-re elôttünk haladó hókotrónak a sárga villogója is csak itt-ott bújt át a hófüggönyön.
Lépésben haladtunk, Linzben vérbefordult szemek néztek ránk a tükörbôl.
Ez az idôjárás készített fel bennünket a még rosszabbra.
Az utat nem részletezem, csak ott folytatom, hogy amikor 3 nap mulva kikötöttünk Helsinkiben, ahol csontig hatoló tengeri szél és -27 fok várt bennünket, -hát nem repestem a gyönyörûségtôl.

De ez még nem volt minden, az elsô benzinkútnál mi, az elkényelmesedett magyarok csak vártuk, hogy majd valaki kijön, és "kiszolgál". Rövidesen fel kellett fognunk, hogy "Magad uram, ha szolgád nincs", metszô hidegben a benzincsapra fagyhat a kezed, tankolj magad.
Megtörtént. Továbbindultunk.
Barum téligumikkal (ismerôs valakinek?), -azt hittük, biztonságban vagyunk. Mentünk is vagy 40-nel. Az ám, de sorra reppentek el mellettünk a finn autók, és mi elképzelni nem tudtuk, hogy a ménkûben mernek így menni.
Aztán megtudtuk. Az áldott jó szögesgumikkal biztonsággal lehet autózni télen is.
Emlékszem, egyik kezdeti keresetünkeet mindjárt gumikra kellett költeni.

Aztán voltak jó gumik, de a hideg csak nôtt, és -30 alatt a Szergej sehová nem akart többé menni.
Akku (majdnem új) este ki az autóból, reggel vissza, a ventillátor kézi meghajtása.... s közben a bajusz, meg a szempilla, meg a fülszôr is jégcsappá változott. Az általunk megélt "csúcs" a -39 fok volt. BRRRRR!
Viszont a kicsinyke lakás, amit menedékként kaptunk, meleg volt, és csoda volt látni kint az etetôn zsiradékért versengô cinkéket, az iskolai tornaórát sitalpakon eltöltô 7-10 éves csemetéket, ......

Igen, ennek az éghajlatnak, ennek a területnek is megvannak a maga csodái, csak tudni kell megtalálni ôket.
A fenti embertpróbáló napjaink is ma már megszelidültek, tudjuk, hogy nehéz volt, de mennyivel gazdagabbak lettünk!!!
Csak mi tudjuk.


 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-08 09:35   
Finn téli élet, folyt:
A finnek hozzászoktak a hideg éghajlathoz. A hideg nem akadályozza a mindennapi életet, a felnöttek munkába mennek, a gyerekek iskolába és a forgalom is akadálytalan az utakon, tengeren és a levegöben. Közismert az is, hogy itt értenek a hideghez és az azzal való éléshez, a gyerekek minden idöben játszhatnak az udvaron ha nem homokvárakat akkor hóvárakat építenek, hajadonfött csak a legvadabb fiatalok és leghiubb nök járnak és a férfiak 90%-a nem szégyenli, hanem igenis örömmel hordja a hosszú alsónadrágot. A lakások melegek, a közlekedés jó, csak azok fáznak akik nem öltöztek fel rendesen. A tél itt nem mumus hanem lehet nagyon érdekes és szép is, a hóban az állatok nyomainak megfigyelése, a madáretetök élete, a csend és a tiszta fehér hó, a siklás a sitalpakon a befagyott tavak vagy a tenger jegén - mind olyan élmények amikröl azoknak fogalmuk sincsen akik nem élték ezt át.

_________________

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-07 14:44   
Közeleg a tél, ami Finnországban a leghosszabb évszak, a napi középhömérséklet ilyenkor O Celsius fok alatt van. Minthogy ez az ország hosszú ( kb 1200 km ) a tél hosszúsága is változó az ország egyes részeiben. A Lappföldön a tél október közepén kezdödik és átlagosan 180 napig tart. A délnyugati szigetvilágban a tél december végefelé kezdödik és 90 napig tart. A tavak november-decemberben fagynak be. Ha hideg a tél a Keleti tenger is befagy- pl. tavaly télen ez volt a helyzet.Finnországban a legalacsonyabb hömérsékletet 1999-ben mérték Kittilä-ben , akkor minusz 51,5 Celsius ( ötvenegy és fél fok) fokot mutatott a hömérö.
Hogy idén milyen lesz a tél, az itt énfelém Délfinnországban még a jövö zenéje, északon már megrendezésre kerültek az elsö nemzetközi siversenyek.

_________________

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-05 14:54   
Finnország területének egy része a föld arktikus , egy része pedig a subarktikus részhez tartozik. Az ország területének kb. egy harmadán tartanak rénszarvasokat- szóval ezek nem vadállatok amikre a túristák szabadon vadászhatnak ! Ùgy 200 000 rénszarvas él itt , a tartható állatok száma a korlátozott legelök miatt meghatározott. Az állatok csordákban legelészve haladnak elöre és csak egyszer egy évben lesznek befogva, megjelölve és megszámlálva. A him állat súlya 90-160 kg a nöstényé kevesebb. Színük szürkésbarna, télen világosabbak. Mind a nösténynek, mind a himnek van agancsa. A rénszarvasokat összel vágják le , mivel a hús ize akkor a legjobb . Nagyon sokféle , jóízü rénszarvashusrecept ismeretes és ez az az állat, amiböl mindent felhasználnak, a börtöl az agancsig. A túristahiedelemtöl eltéröen a rénszarvasagancsból készült por nem fokozza a férfiak potenciáját!


_________________

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-03 10:05   
Finnországban sokféle formája van a jégsportoknak, egyik ezek közül a csoportos mükorcsolyázás (finnül: muodostelmaluistelu- könnyü rokonszó nem ? ).
Ez a szép sport föleg a lányok sportja, csak elvétve találunk fiúkat a föleg lányokból álló több 10 tagot számláló c sapatokban. A korcsolyázók gyönyörü összhangban , zeneszóval kísérve siklanak a jégen, fantáziadús alakulatokat képezve. A sport egyik legnagyobb érdeme a közös szellem fejlesztése a fiatalokban, az összetartás és az egy mindenkiért, mindenki egyért gondolata. Az alábbi kép Espoo városának Blue Arrows nevü csapatának képe. A kislányok 10-12 évesek, közöttük korccsolyázik egy bátor 10 éves kisfiú is, sajnos nincs rajta ezen az ujságból kivágott felvételen.
_________________

 
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-02 13:30   
2004-10-30 09:26, etelka

"Hátsokerék meghajtású kocsikban..."

Erről jut eszembe: jó pár éve van már. Nagy havazás volt és ki kellett mennem Piszkéstetőre. Akkor egy Volgám volt (ma is sajnálom, nagyon kényelmes kocsi volt), elől a két és félliteres motor a váltóval, kovácsolt vas első híd stb. A kocsi nem kis súlyának kétharmada az első tengelyen. Minden ment rendesen, de a mi majd egy kilométer hosszú és 13%-os emelkedőkkel tarkított bekötőutunkon aztán megállt a tudomány. Kétszer, háromszor próbálkoztam nem ment. Akkor jutott eszembe, hogy Galyán a bolt előtt járdát építenek, vannak ott járdalapok. Nosza visszaszaladtam és raktam be vagy négy hatalmas járdalapot a csomagtartóba. Símán felmentem.

Másnap aztán elült a szél, feljött a hóeke is, hát visszavittem a járdalapokat. Miután kirakodtam, bemegyek az üzletbe, hogy kezetmossak, Katika (az üzletvezető) meg mondja: vissza tetszett hozni a járdalapokat? Pedig mondták ám, nézzétek a maszekot, fényes nappal lopja a köveket, hogy nem szégyenli magát! Piroska meg rá is tett, mondja: pedig van annak pénze, igazán meg is vásárolhatná ( na szegény Piroska, ki lett beszélve rendesen, hátra is kötöttem a sarkát!).

Katikáról még, ha már így szóba került. Piszkéstetőn van nálunk egy földrengésjelző állomás is. Akkor már évek óta automatikusan küldte a jeleket Budapestre.

Megyek az üzletbe vásárolni. Katika azzal fogad, hogy hallja ám, micsoda nagy földrengés volt az éjjel Bukarestben és hogy Piszkéstető jelentette először. Minderről én ott értesültem. Mondom: igen? nem is tudok róla. Katika meg megszeppenve: "jaj nem tudtam, hogy titkos!"

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-11-01 14:38   
A Helsinki Városi Színházban okt. 28.-án mutatták be Molnár Ferenc Liliom c. színjátékát, finn színészekkel , magyar rendezésben ( Ascher Tamás). A rendezön kivül magyarok voltak a következök:
Diszlettervezö: Khell Zsolt, Jelmezek: Szakács Györgyi. A darabnak fergeteges sikere volt.Azt ugye Mindnyájan tudjátok, hogy a darab ösbemutatója a budapesti Vigszinházban volt 1909-ben. A finn-nyelvü verziót elöször 1936-ban mutatták be Helsinkiben.

_________________

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-31 19:25   
Etelka leveléhez még egyu kies kiegészítés:

"Errefelé sokféle jó találmány van, pl. az, hogy egy kis berendezéssel a motorolajat árammal melegiteni tudjuk , így meleg olajjal indulunk. "

Ezt a berendezést nekünk otthon már többen megcsodálták, pedig egyszerû a dolog:
A motorblokkba, megfelelô helyen, egy "merûlôforraló" van beépitve, amit közönséges 220-as vezetékkel és aljzatdugóval látnak el. A legkeményebb hidegben 2-3 órás melegítés segít a motornak az indításkor.

A fantasztikus az, hogy itt a szabad utcán is ott van a házak parkolójában a kis oszlop, az "konnektorokkal" ott lógnak a vezetékek, és melegszenek a motorok. Akinek van az autóban elosztószerkezete, annak egy speciális, biztonságos autó-belsötér melegítô is bekapcsolhat és jégmentes szélvédôvel indulhat a vezetô útra anélkül, hogy odafagyna a keze a kormányhoz.


 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-30 09:26   
Kedves Virág!
Azt hiszem, hogy a finnek télen ugyanúgy autóznak mint nyáron is.
A téli kerekek kötelezöek decembertöl, de nov 1.-töl lehet már téli kerékkel járni, vagy ha szükség van ilyenre, akkor korábban is. Jelenleg az ország északi részén már többször esett hó és többször vannak minusz mint plusz fokok. Én itt 39 éve vezetek autót minden nap. Az én téli felszerelésemhez tartozik egy vontatókötél és az áramot adó/kapó kábelek valamint egy hólapát és egy régi rongyszönyeg, ami arra jó, hogy ha teljesen jeges úton kell dombnak felfelé elindulni akkor a kerekek mögé/elé lehet tenni keresztbe az autó alá- már többször segitett.Hátsókerékmeghajtású kocsikban szoktak télen hátul a csomagtartóban valami sulyt tartani, pl. egy zsák sódert a csúszások megelözésére. Hóláncot itt nem látni csak kivételes esetben, városban nem szabad hólánccal menni. Utóbbi idöben az autók olyan modernek, hogy azt mondják, ha áramot adsz kábellel valaki másnak a saját autód akkuját is károsíthatod, ezen felül az automata sebességváltóval felszerelt autókat nem szabad vontatni, csak úgy, hogy az elsö kerekek a levegöben vannak, azaz ez lehetetlen kis autóval.
A téli finnországi autózáshoz szerintem egy jó adag tolerancia és higgadtság is kell, az un. rohanást el lehet felejteni. Mint régebben irtam az egyes utakon vezethetö megengedett max. sebességet leszállítják télre. Ugyancsak jó elfelejteni a kéziféket - befagyhat 8 órás állás alatt a munkahely elött - csak motorfékkel érdemes fékezni. Errefelé sokféle jó találmány van, pl. az, hogy egy kis berendezéssel a motorolajat árammal melegiteni tudjuk , így meleg olajjal indulunk. Itt a garage ritkább mint azok a nyilt autoszinek, ahol három fal és tetö van és a kocsik sorban állnak pl. lakóházak elött, munkahelyek elött. A legtöbb helyen van konektor minden autóra és ezzel az olaj melegitése egyszerü. Ajánlatos a tankot legalább félig tartani benzinnel a kondenzviz ( páratartalom ) mennyiségének csökkentésére vagy megelözésére. Régebben télen sokan tettek egy tanknyi benzinre pl 1 dl metanolt a benzintankba, ennek elönyéröl sok vita van, mint minden másról is.
Itt az autovezetési jogoítványt nem lehet csak nyáron letenni, az engedélyhez kell a vizsga téli körülmények között is. Télen sok helyen lehet felügyelet mellett gyakorolni a sikos uton való vezetést, kanyargást, stb.
A legrémesebb téli balesetek külföldi autosokkal fordulnak elö.
A finnországi téli útviszonyokra jellemzö, hogy általában jó a hóeltakaritás és a tömegközlekedésben is csak viszonylag ritkán vannak fennakadások.Minthogy itt rengeteg a mobil telefon segitséget kapni nem nehéz.

_________________

 
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-30 06:35   
Etelka )

Finnországban lényegesen keményebb a tél mint idehaza, a települések is ritkábbak. Hogyan autóznak a finnek télen? Gondolom nem csak a gumikat cserélik télire, hanem hóláncot, vontatókötelet, lapátot is hordanak magukkal.

Engem mindíg kinevetnek a családban, hogy télen a kocsiban tartom a "túlélő felszerelésem", hálózsákot, gázfőzőt, bundát, konzerveket ...

Egy szélvédő bármikor betörhet, egy hóvihar napokra fogjul ejtheti a kocsit. Eddig csak egy alkalommal volt szükségem erre a felszerelésre, de rossz rá gondolni mi lett volna nélküle. Itthon télen nagyon könnyelműen indulnak útra az autóstársak, a finnek ugye körültekintőbbek?

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-29 13:39   
Errefelé erösen közeledik a tél, reggelente országszerte minusz fokokat mutat a hömérö. Nov. 1.-töl szabad téli kerekekkel járni. Finnország autósainak jelentös része jár télen jancsiszöges gumikkal, amik a hóban nem segitenek ugyan, de a jeges utakon rendkivül jó szolgálatot tesznek.

_________________

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-24 18:20   
Etelka! Etelka!

Megelôztél, az én papírjaim úgy el voltak még ásva, hogy most kerültek csak elô, és fejbôl nem akartam butaságot irni.

Ugye, milyen jó kis kiállitás????


 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-24 15:19   
Ma megnéztem a kiállítást, amiröl OMGI irt. A kiállítás Finnország és Magyarország kultúrkapccsolatait mutatja be 1900-1920 között a neve: Finnmagyar. Az elsö dátum a párizsi világkiállítás ideje, ahol mind Finnország mind Magyarország nagy feltünést keltett. Itt találkoztak a két ország müvészei. 1906 májusában a magyar Képzömüvészeti Társulat Téli Nemzetközi Kiállításán finn részleg is volt és ezzel vette kezdetét az az élénk kultúrkapcsolat, melynek kapcsán 1908-ban Budapesten nagysikerü Gallen- Kallela kiállításra került sor. Az elsö világháború évei után a finn-magyar kapcsolatok az Egyesült Allamokban a Cranbrook Müvészeti Akademián folytatódtak, ahol föleg építészek között alakultak ki baráti kapcsolatok, magyar részröl Maróti Géza finn részröl pedig Eliel Saarinen között. Gallen-Kallela müvészetét Budapesten utoljára 1982-ben láthatta a magyar közönség egy nagyszabású kiállítás keretein belül. Ha sétáltok Budapesten a budai rakparton a Lánchídtól az Erzsébethid felé, közel a Lánchidhoz megtaláljátok a villamosvonal mentén a park szélén azt az emlékmüvet, mely Axel Gallen-Kallela emlékére készült. Az alábbi kép az itteni kiállítás plakátját mutatja, Gallen-Kallela festménye, a cime: Fiatal faun. A kép a budapesti Szépmüvészeti Múzeum tulajdona és 1904-ben készült. A kiállítás megtekinthetö lesz 2004 december 12 – 2005 február 13.-ig Budapesten az Ernst Múzeumban



_________________

 
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-23 16:30   
OMGI )

Miért szégyelnéd? Azért vannak a kiállítások, hogy értékes emberekkel és művekkel megismerkedjünk.

Mikor jön Magyarországra az anyag?

 
 OMGI  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-23 16:22   
Többhetes távollét után visszatérve "finnhonba" egy napra Helsinkibe maradtam, és elzarándokoltunk Akseli (eredetileg Axeli)Gallen Kallela mûteremházába, ahol egy csodálatosa összegyüjtött kiállítást sikerült megnéznünk a múlt század eleji magyar-finn kulturális (festôk-építészek) kapcsolatokról.
Szégyellem, de olyan nevekkel találkoztam ott, akikrôl eddig mitsem tudtam. Gondolom mások is járhatnak hasonlóképpen.

Ha valaki olvasná e sorokat, csak bíztathatom a kiállítás felkeresésére.
A kiállítás innen Budapestre, az ERNST Múzeumba megy tovább.

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-21 20:22   
Ha jól tudom a Pendolinot nem gyártják itt. A Turku-Helsinki vonalon járó Pendolinóval több "gyerekbetegségen" is átesett a vasút, de most az utóbbi idöben nem volt fennakadás.

_________________

 
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-21 01:10   
Etelka )

Ez a Pendolino ugye egy nagysebességű vonat, amely megfelelően kialakított pályát kíván. Talán 1997-óta - ha nem jól tudom kérlek javíts ki - járnak S220 Pendolino villamos motorvonatok Helsinki és Turku között. Ezek szerint ez a második vonal? Menetrendem szerint Helsinki - Seinajoki kevesebb mint három óra, ez már az új pendolinóval ennyi, vagy az új vonatok még ennél is kisebb menetidővel futnak?

Nagyszerű lehet végigszáguldani a tavak és havas erdők között ezzel a modern szerelvénnyel. A finn motorkocsikat az ALSTON cég szállítja, vagy Finnországban gyártják licenc alapján?

 
 Törölt Nicknév2  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-19 08:42   
Tegnap nyitották meg az uj Pendolino vasutvonalat Helsinki és a finn Seinäjoki nevü város között. Seinäjoki Helsinkitöl északra fekszik és az ország Pohjanmaa nevü részének egyik központja. Az esemény örömére a Helsini pályaudvar föbejáratát diszítö négy óriási férfialak egyikét az un. Jussipaita nevü pulloverbe öltöztették, ezt mutatja az alábbi kép. Ez a Jussipaita ( Jussi= finn férfivév talán a Jancsihoz lehetne leginkább hasonlitani, paita = ing ) eredetileg 1914 óta ismert, akkor egy szindarabhoz tervezték, Jussi szerepéhez. A szindarab neve: Pohjalaisia és 1914-ben mutatták be Lapuában. Azóta ez a pullover finn hagyományos pullovernek számít, az alapszine vajszinü fehér és a minta piros. Hogy legyen fogalmatok ennek a pullovernek a méreteiröl, a mellböség 5 méter és a vállak 2 méteresek. Tegnap a szobor felöltöztetése egy daruról történt és órákig tartott. Úgy tervezik, hogy ez a pullover egy hétig fogja disziteni a szobrot az ott elmenö Helsinki lakosok derülésére és egyben az uj vasutvonal reklámozására.


_________________

 
 gvirag  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-10-19 08:37   
Etelka )

Nagyon köszönöm. Mint a mesében, különleges, madárlátta áfonya lesz. Ha az utazás időpontja eldől kérek értesítést és Ferihegyen várom Őt.

Aztán elkészítem a kását a recept szerint. Összehívom népes családomat és eldicsekszem a kása történetével.

 
Ugrás a ( előző lap 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 következő lap )
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó