2017. november 25. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> A Magyar Világkapcsolat >> Gyermekek - környezet
Új topik indítása   Üzenet küldése
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-07-02 19:51   
A Maya's caffee olvasoinak (is)

A zene iranti erzekenysegunk mindnyajunkra egyforman ervenyes - az osszes kisbabara is (az en fiam sem csodagyerek ) es az is igaz, hogy a muzikalitas a legkorabban megjeleno tehetsegfajta. Ez reszben azert van igy, mert a zene a tobbi muveszetekhez kepest kevesbe fugg az altalanos szellemi fejlodestol. A korai tehetseg viszont nem feltetele a kesobbi kiemelkedo teljesitmenynek... Ma mar jonehany tanulmany bizonyitja, hogy a mehen beluli elet soran, a klasszikus zene, az edesanya nyugodt enekhangja a magzati szivfrekvencia enyhe lassulasat es kiegyensulyozott magzatmozgasokat okoz, mig a hangos, dinamikus, ritmusos zene a szivfrekvencia emelkedeset, illetve heves magzatmozgasokat valtanak ki. Megfigyelesek szerint a magzatok altal "kedvelt" zeneszerzok pl. Mozart, Bach es Beethoven, mig pl. Brahms es a rock zene kevesbe "elvezheto".

Nekem ezaltal egyszeru dolgom van - csak segitek a kicsinek tovabbfejlodnie egy olyan dologban, ami termeszetesen adott. Ezenkivul tisztaban vagyok vele, hogy a zene iranti erzekenyseg periodusa 9 eves korra lezarul. Ezert is jelent gondot sok gyermek szamara pl. egyszeru dalocskak ritmizalasa az iskolaban - valoszinuleg nem kaptak pozitiv megerositest abban az idoszakban, amikor a legfogekonyabbak voltak... A hangzo zene megfigyeltetese, a zenehallgatas rengeteg celt szolgal - a zenei hallas fejlesztesetol kezdve, a ful azaz a vesztibularis rendszer ingerlesen es a koncentraciokepsseg kialakitasan keresztul egeszen a "turelmes megfigyelo" elocsalogatasig - mindent.

Mikor azt irtam, hogy Mate szereti a nepzenet, azt nem ugy kell erteni, hogy ramszol: marpedig o most szeki verbunkot fog hallgatni, vagy ha nem, akkor en az o hisztijet... Nala ezt a zenere valo reakcioibol latom. Mar baba koraban megnyugtattak a harmonikus dallamok. Sot a pediatertol rettenetesen felt, szegeny dr.-no keptelen volt szivhangot hallgatni nala... Ha elkezdtem enekelni neki, rogton abbahagyta a sirast es ki is lehetett vizsgalni... Pedig nem vagyok am Sebestyen Marta. Ami tetszik neki, arra altalaban a kovetkezokeppen reagal: "Oohhh, hjjjaahj, naddon seep" (ford: nagyon szep). Van viszont olyan, hogy befogja a fulet es razza kis kobakjat, hogy azonnal kapcsoljam ki... Vagy egesz nap a micimackot kell nyikorognom korbe korbe, mert omeltosaga ugy kivanja... A kornyezetemben elo kisgyermekek kozt az ilyesmi eleg altalanos...

Vegul Rudolf Steiner velemenyevel fejeznem be:
"...Az egesz gyermek olyan, mint egyetlen erzekszerv, minden hatasra reagal, amit emberek valtanak ki belole. Ezert fontos eloszlatni azt a tevhitet, hogy a gyermek ertelmevel tanulja meg, mi a jo es mi a rossz..., hanem igenis tudnunk kell, hogy minden, amit az ember egy gyermek kozeleben tesz, az szervesen beepul a gyermek testebe, lelkebe, szellemebe. Hogy egesz elete egeszseges lesz-e vagy sem, attol fugg, hogyan viselkednek a kozeleben. A hajlamok es kepessegek, melyek kifejlodnek a gyermekben, mind attol fuggnek, milyen magatartast lat maga korul."

Szep napot!

T.

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-06-22 14:59   
Kedves RJ:

2005-05-28 19:53, Tami:
Szubjektiv velemenyem: teljesen egyetertek a nyugati iskolak iranyelveivel…

2005-06-20 04:52, rigojanos:
Az az igazsag, hogy ezzel nehez nem egyet erteni. …

2005-05-17 14:58, Attila:
…Mondom a tanaroknak, hogy ez mi? Nem a bizonyitvannyal van a problemam, hanem az evkozi beirasokkal. mondjak, hogy nagyon szep ez a bizonyitvany a gyermekeimnek. mondom nekik, hogy nekem nem tetszik. Mostantol nem kerek tobb fantasztikusan jo beirast, hanem azt irjak meg, hogy mit kell javitani a gyerekeknek ahhoz, hogy A-t kapjanak. Ez egy ilyen orszag: nincs bukas es minden ugy jo, ahogy van. A rossz is jo….

Attila sorai arra engednek kovetkeztetni, hogy a magas kovetelmenyek hasznosithatobbak, mint a nyugati sulik “boldogsagra meno” iranyelvei.

Egyebkent koszi a linket, amugy olvasgatok itt a forumon ezerrel, de irni mar keves idom van – pedig szivesen jonnek.  Azert az remelem egyertelmu, hogy az egesz forumot vegigbogaraszni lehetetlenseg. Eleg idoigenyes csak az uj fejlemenyek kovetese is…

Amit pedig legutobb irtal, es a magamet is kibovitenem. Mo-on is, Sk-ban is itt az uj erettsegi, ami pl. ha tenyleg ugy fog mukodni, ahogy kene neki, akkor megkoveteli majd az erto olvasast, csak hogy a legelemibb dolgot emlitsem… Majd 6 ev mulva “maglassuk”, ha kiforrja magat a rendszer. A jo aszut is 6 evig hagyjak a hordoban. (asszem)

Az eddigi irasokbol, olvasottakbol sok minden megfordult a fejemben (a ferjem aszongya, hogy nem tesz jot nekem ez a hosszu anyasagi – tul sokat gondolkodok )

Szal, tudom, hogy annak azert nem sok ertelme lenne, ha kizarolag csupa, amugy is
mindenki altal ismert es hasznalt, mindennapi dolgot tanitananak. Hogyan ismerne meg egy gyerek olyan dolgokat, amikrol a kornyezeteben senki sem tud, amit senki sem hasznal, ha nem az iskolaban? Termeszetes, hogy rengeteg dolgot tanulunk, amit sosem hasznalunk - de azert jo esetben valami alap megmarad belole, jo esetben felkelti az erdeklodesunket es tovabbtanulasra, tovabbgondolasra osztonoz. Persze, nem tartanam bajnak, ha az elmeletet nemi gyakorlattal is összekapcsolnak, sot, ha eleinte a mindennapok gyakorlata es hasznalata lenne a kiindulopont es onnan jutnanak el az elmeletekig. Talan nem fordulnanak elo olyasmik, hogy pld a biologiatagozaton vegzettek sejtszinten nagyon profik, de eloben nem tudjak megkulonboztetni a sargarepat a fehertol, fenyofat csak feldiszitve lattak, csirket csak sutoben… De persze ahhoz, hogy kepben legyenek az emberek a "modern" dolgokat illetoen is, nem kezdhetik onnan, ugy a tanulast, mint 150 evvel ezelott, szuksegkeppen kevesebb ido jut bizonyos dolgokra, gyakorlatokra, mas utemben, mas leptekben kell haladni, mint regen.

Amitol pedig szintugy fortyogok, az az altalanos iskolai tananyagok osszecsuszasa. Arrol van szo, hogy a negyedikes gyerek ugyanazt tanulja, mondjuk nem olyan melysegben, de van parhuzam, amit a hatodik osztalyosok is. Ez azt jelenti, hogy a negyedikesnek tudnia kell a tortekkel dolgozni,es bizonyos fokig szazalekot szamitani. Mertanbol a terlatast helyeztek eloterbe. Szlovakbol a nevmasokat is tanulja ugyanugy, mint a hatodikos. Vannak akik a NAT szerint tanulnak, a vannak akik a keret tanterv szerint. (ez Sk-bol van…) Ertem en a spiral lenyeget, de egy kisse belekavar, hogy a 4. –es tanito neni probal elobbre latni, hogy a szerencsetlen gyereknek hatodikban konnyebb legyen (tobbet probal atadni, mint ami kell)…Ezekutan teljesen eltorzultnak tartom a szemleletet a kulonfele szinteken tanito pedagogusok "ertekevel" kapcsolatban. Mar kozhelyszeru, hoyg a tanito kisebbsegi erzessel kuzd a tanarral szemben,a a felsos tanar a gimnaziumi tanarral es a gimnaziumi a felsooktatasban dolgozokkal szemben. Ebbol kovetkezik az is szerintem, hoyg az alsoban olyasmit tanitanak, amit joval kesobb is stb. Ezt a szemleletet erositi a bertabla is, ami a fizeteseket úgy allapitja meg, hoyg az alsos tanito kap a legkevesebbet, a felsos valamivel tobbet es utana jon a kozepiskolai tanar. Nem mintha barmelyik olyan falrengetoen sok volna, de a hierarchia egyertelmu. Pedig ez alapvetoen elhibazott, hiszen alsos orat megtartani joval tobb keszulest igenyel, es joval farasztobb is, mint nagyobbakkal. (persze ez szubjekiv is).Egy rossz alsos tanito sokkal nagyobb kart tud okozni a gyerekben, mint egy rossz gimis tanár. Minden az alsoban dol el szerintem, sot! tkp. a gyermek elso 3 eveben. De ez mar megint mas tema.

A felvilagositasrol: Valoban nehez kerdes. Nagyban fugg a tanartol, aki tartja.Az a nagy baj, szerintem, hogy a jelenleg a palyan levok egyaltalan nincsenek ilyen iranyu feladatokra kepezve. Sem elmeletileg, sem modszertanilag. Ugyan rengeteg program, alt. fizetett eloadas, trening es meg jo eg tudja mi minden van a temaban, de ezeknek a szinvonala is ellenorizetlen, nagyon valtozo. Gyakran hallottam a gyerekektol, hogy nem tetszik nekik. Azt mondjak, hogy semmi ujat nem mondanak, ezt mar mind tudjak. Talan abban igazuk lehet, hogy tenyszeruen semmi ujat nem mondanak, hiszen kicsi gyerekkoruk ota folyvast tajekoztatjak oket - a drogokrol is - mar az oviban kotelezo, es az elettani dolgokkal szinten hamar tisztaba kerulnek. Nem ez a sotet lo nekik, hanem az, hogy lelkileg minek vannak, lesznek kiteve, hogy miert is nem tud a kamasz nemet mondani, mit helyettesit ezzel. Azt hiszem, ebben az esetben sokkkal inkabb pszichologus, vagy lelkesz kellene, a lelekkel foglalkozni elsosorban, az hiányzik szerintem.

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-06-20 04:52   
2005-05-28 19:53, Tami:
-
Szubjektiv velemenyem: teljesen egyetertek a nyugati iskolak iranyelveivel, miszerint csokkentik a megtanulandok mennyiseget, ill. a jelleget mozditjak az adatszeru ismeretektol a keszsegek, kompetenciak iranyaba. Szerintem rettenetes, ami felejtes nalunk (sk-ban) megy, hogy az erettsegi utan hajitodik ki minden az ember agyabol... Az oktatasbol olyan dolgok hianyoznak nekem, ami az eletben segitseg...kene egy kis idot forditani a felvilagositasra, hogy aztan ne alljon a hajunk meg a szorunk, hogy mennyi abortusz van...!


Az az igazsag, hogy ezzel nehez nem egyet erteni. De amint Te is emlitetted, negativ es pozitiv peldat egyarant fel lehet hozni mindket oldalrol. En szemely szerint csak az amerikai es a magyar oktatasi rendszert tudom osszehasonlitani, es mindkettonek megvannak a pozitivumai. Es mindketton lehetne mit valtoztatni. A magyar erettsegire betanult anaygnak legalabb a fele eltunik az ember agyabol (20 szazaleka talan mar a vizsga utan 3 oraval ) de ez peldaul barmilyen tankonyvi anyagon alapulo vizsgara igaz barhol a vilagon. En mindig ugy ereztem, hogy a magyar erettseginek peldaul nem is az a lenyege, hogy egy, a jovore nezve hasznosithato tudashalmazzal lasson el, hanem magan a vizsgan van a hangsuly, az arra valo felkeszuleshez szukseges onfegyelemrol, a "magolas" modszerenek elsajatitasarol (ami az egyetemet tekintve nem eppen haszontalan), stb stb. Eppen ezert en nem is varom el a magyar erettsegitol, hogy a jovore nezve barkit is maradandoan ellasson hasznos informacioval.

Az amerikai erettsegi vegul is nem kulon vizsgakbol all (bar ez mostmar kezdik bevezetni az irasbeli vizsgakat, amiken muszaj atmenni ahhoz, hogy valaki erettsegi bizonyitvanyt kapjon), es szobeli vizsga abszolut nincs. Felelni sem kell ev kozben, Csak teszteket jol megirni, es a kotelezo szamu orakon megjelenni.

Egyebkent egy masik topikban beszelgettunk erol a temarol, olvass bele ha van kedved : http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic=870&forum=26&start=150

Ami az abortusz peldat illeti, szerintem a szexualis felvilagositas mindenhol kenyes terulet. Es nemcsak az abortuszok szamat befolyasolja, szerintem sokkal nagyobb problema az alapveto tajekozatlansag a nemi betegsegeket, stb-t illetoen. Sot, a fiatalok tobbsege meg az idevonatkoz torvenyekkel sincs tisztaban - milyen eletkor szamit kiskorunak/nagykorunak az arra az allamra/orszagra ervenyes torveny szerint, stb stb.


 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-29 19:21   
Hunor!

Koszi az infot, de nem az altalad leirtakkal volt a gond. A notepadot hasznalom egy hosszabb szoveg irasakor, de nem mindig sikerul a fiam alvasidejeben hozzafognom, igy gyakran figyelmemelosztottsaganak aldozata vagyok... Ezert is kerul bele egy csomo hiba, meg eliras ... ezuton is elnezest kerek mindenkitol!

Tami

 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-29 10:44   
2005-05-28 19:53, Tami:
-

Remelem mostmar nem jon kozbe semmi es sikerul elkuldenem is amit irtam ... mert mar kb. 3szor fogtam hozza.

-

Kedves Tami,

sikeresen.
Egyebkent mindig bejelentkezes, majd kattintas az Uzenet kuldese feliratra, es a lenyeg, a cookie minden kattintas nelkul kb. 30 percet orzi meg a bejelentkezest (mindig utolso kattintas+kb. 30 perc). Tehat ha bejelentkeztel, elkezdted irni az uzeneted, es 30 percnel tobbet tart az irasa, es alatta nem kattintottal sehova a MONra - akkor kidobja a szoveg elkuldesenel, hogy nem jelentkeztel be, es a Back funkcio eseten mar nincs meg az uzeneted. Tehat hosszabb iras eseten inkabb ird meg Wordban, ilyesmi, es majd egyszeruen bemasolod.

Es a temahoz visszaterve - csak ajanlok erdekessegnek egy topikot az ELET EUropaban temakorbol, erdemes belenezni, erdekes.
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?topic=1690&forum=60&63

Udv, es jo forumozast,

Hunor

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-28 19:53   
Mucus: az am. iskolarendszer temat en kezdtem el bolygatni, nem Perec ...


Megpedig a HVG 2002-02-16 Nemzetkozi tanuloi tudasszint meres (cikk) alapjan. Tudom, kisse elavult lehet mar (2003ban szuletett a fiam, azota elegge ritkan nyitom meg az infocsatornakat e temaban ) es egyaltalan nem az am. rendszert akartam dicsoiteni. Az ilyesmi igazan tavoll all tolem es a figyelmes olvasonak biztos feltunt, hogy irtam olyat is: "a versenyeken jol szereplunk".

Szubjektiv velemenyem: teljesen egyetertek a nyugati iskolak iranyelveivel, miszerint csokkentik a megtanulandok mennyiseget, ill. a jelleget mozditjak az adatszeru ismeretektol a keszsegek, kompetenciak iranyaba. Szerintem rettenetes, ami felejtes nalunk (sk-ban) megy, hogy az erettsegi utan hajitodik ki minden az ember agyabol... Az oktatasbol olyan dolgok hianyoznak nekem, ami az eletben segitseg...Szal, minek megtanulni egy szakiskolaba jaronak a logaritmust, foleg ha a tortekkel is gond van es az alkalmazasarol mar ne is beszeljek...! Vagy kene egy kis idot forditani a felvilagositasra, hogy aztan ne alljon a hajunk meg a szorunk, hogy mennyi abortusz van...!De vannak durva esetek is, egy tori irasbeli utan odamegy a toritanar az egyik matem. tanarnohoz, hogy segitsen neki %-ban kifejezni a kapott ertekeket... Es ez egy diplomas szakember aki valaha erettsegizett matekbol!

Persze, mindenki tudna dobalodzni hasonlo esetekkel, pozitov ill. negativ iranyba terelve a dolgot, de egyetemi eveim alatt es par ev gyakorlat utan az iskolainkban siralmasnak tartom ezen allapotokat. Elbeszelesek alapjan ugy tudom, MO-n sem sokkal vidamabb a helyzet.
Ezert is irtam, hogy az arany kozeput volna a helyes es ugy latom, attol, hogy valakinek van, vagy "kisse"nagyobb az onbizalma, meg senkinek baja nem lett. Forditva ez mar talan nem annyira ervenyes... Tehat ezert jobb a kulfodli iskolarendszer, mert nem tobbet tanitanak meg, hanem azt, hogyan ADD EL ES BECSULD MEG magad! A kulfoldi sulikban ha 3-t kap diak,ugyanugy kompetensnek erzi magat, mert azt a 3-t kierdemelte es kihozta magabol amit tudott! Ennek orul es nem elkeseredik, hogy csak egy atlagot teljesitett. Na, most nezzunk meg egy kozepes diakot nalunk...Ugye nem kell reszleteznem, hol a kulonbseg?!Egy igazan tehetseges diak nem veszik el sehol a nagyvilagban, ugyanugy eselyes, mint a gyengebb tarsa. Mindenkinek VAN LEHETOSEGE elerni szinte barmit, elni ezen "szerzemenyekkel" csorbulasmentes onbizalommal!

A ferjem kivalo szakember, programozo egy elismert cegnel. Elmondasa alapjan olyan kollegaja is vannak, akivel nalunk a vegzettseg alapjan szoba sem allna (sem mas a szakmaban)!, ha programozasrol van szo!!! Ez az ember ugyanugy ervenyesulni tudott, tesztelokent kezdett es mikor belekukkantott a programozas rejtelmeibe ugy latta, hogy o ezt kepes megtanulni. A sajat onbizalma segitett neki feljebb jutni, kulonosebb vegzettseg es szakmai eloelet nelkul!

Igaz, en abbol indulok ki, hogy nalunk egyenesen az elso osztalyban beskatulyazzak a gyerekeket es fel is ut, le is ut. Csakhogy lehet menni a szelrozsa minden iranyaban ... es erre a nyugati iskolak mar nagyon regen rajottek!

Kedves Hozzaszolok!
Eddigi iromanyaimmal sem, es most sem arra torekedtem, hogy ketelkedjem egyes nemzetek, nemzetisegek tudasszintjenek minosegi allapotaban. Minden nemzet eredeti, egyedulallo sajatos szepsegekkel! Remelem nem bantottam meg senki onerzetet, egyszeruen leirtam par gondolatot, ami az elhangzottak alapjan eszembe jutott.

Tovabbra is fogok orulni, ha irtok - mostanaban uj, erdekes "bonyodalommal" kellett szembesulnom munkakereses kozben. Szal, felvetodott a nemzetiseg es allampolgarsag kozotti kulonbseg tartalma. Lehet, hogy nem tul fenyes angoltudasom miatt, de nem tudtam megmagyarazni egyes munkaltatokkal, miert is magyar a nemzetisegem, ha az allampolgarsagom szlovak. (nem tudja igy kitolteni a szukseges adatokat )Most pedig ott tartok, hogy inkabb egyenesen szlovaknak titulalom magam. Tulajdonkeppen nincs gond, mert ettol meg magyar vagyok, de erdekelne, hogy talalkozott-e mar valaki hasonloval es hogyan kezelte a dolgot.

Remelem mostmar nem jon kozbe semmi es sikerul elkuldenem is amit irtam ... mert mar kb. 3szor fogtam hozza.
Szep napot mindnekinek, udvozlettel:
Tami

 
 Zuloaga  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-28 10:08   
Nem akarom a témát északra terelni, de se a magyarok, se a szlovákok, se az osztrákok, se az amerikaiak ... tudnak többet, jobbat, jobban ... hanem a finnek! ...

http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2005-04-vt-Benedek-Finn.html

 
 mucus  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-24 13:57   
2005-05-24 12:15, perec:

Meglepödve olvasom a velemenyt az amerikai iskolarendszerröl. Sajat tapasztalatom alapjan mondhatom, hogy az ottani u.n. elitiskolak/nem egyetemröl beszelek/legfeljebb jo szakbarbarokat illetve kezdö szakbarbarokat nevelnek, de semmikeppen nem adnak szeleskörü tudast valamint eropai szemmel nezve a vegzös diakok eletszemlelete elegge gyermekded.
Mint mondtam-sajat tapasztalatbol beszelek mivel a lanyom tavaly ey new yorki iskolaban töltött egy evet ahol ö volt az osztalyelsö meg angolban(!!!)is. Hozzateszem hogy Becsben elünk a lanyom egy itteni atlagos gimnazium tanuloja-tehat a tanitas nemetül folyik, otthon pedig magyarul beszelünk. Igaz, az angol nyelv mindig is a hobbyja volt, de akkor is furanak tartom, mivel egy normalis itteni diakrol van szo, aki jo tanulo ugyan de nem zseni.
Hasonlo tapasztalatoka hallottam szlovakiabol szrmazo diakoknal is.
Tehat nem ertem, milyen mercevel mertek az amerikai iskolarendszer pozitivumat

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-24 12:15   
2005-05-20 14:28, Tami:
-
Azt írod: hivatalos tudasfelmeresek szerint meg az amerikai iskolarendszer is jobb a mienknel... Persze az iskola, de foleg a szuloi hatter befolyasolja az eredmenyt.

Most belenéztem a 2003-as PISA matematikai tudásfelmérés eredményeibe, és abból nem az derül ki, hogy az USA-ban tesztelt gyerekek jobb eredményeket érnek el.
Az viszont egyértelműen kiderül, hogy a szülői háttér Magyarországon és ha jól emlékszem, Szlovákiában is nagyon meghatározza, hogyan teljesít a gyerek matematikából.
http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/1/63/34002454.pdf

Szoval a szulo tudja megtanitani TANULNI gyermeket es ezaltal is csokken a pedagogus tekintelye...Ebbol a szempontbol ugy latom, hogy a kufoldi sulik elobbre vannak valamivel.
Ezt nem egészen értem. Miért csökkentené a szülői segítség a pedagógus tekintélyét, ha a cél az együttműködés annak érdekében, hogy a gyerek képességeihez mérten minél jobban teljesítsen? Persze ha a szülő pozitív hozzáállás helyett handabandázik a gyereknek, hogy nem tud a te tanárod semmit, nekem kell megtanítanom rendesen, az tényleg nem használ a pedagógus tekintélyének.

Én ugyan már csak az emlékeimre tudok hagyatkozni a magyar iskolarendszert illetően, viszont azzal összehasonlítva az itteni pedagógusok tekintélye szerintem igencsak kisebb.

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-20 23:50   
2005-05-20 22:49, Tami:
-

...folyt. kov.

Erre most gyorsan válaszolok, aztán majd később még folyt köv.

Lehet, hogy vannak magán-gyermekorvosok, de a mi köreinkben senkiről nem hallottam, aki a gyerekét ilyen orvoshoz hordta volna. Ha járnak is magánorvoshoz emberek, inkább azok teszik, akiknek privát betegbiztosításuk van, pl. BUPA. Szerintem jó pénzekbe kerülhet egy-egy konzultáció, inkább csak rendkívüli esetben folyamodnának ilyen magánkonzultációhoz az emberek.

Az orvoslásnak itt némileg más a rendje. A háziorvost nem véletlenül hívják "general practitionernek". Az ember és gyereke minden bajával először oda megy, aztán ha valami komolyabb van, onnan küldik tovább. A háziorvos aktívabb a gyógyításban is. Ha kisebb dologról van szó, megcsinálja helyben.

A kétéves teszt nem valami nagy esemény, már nem nagyon emlékszem, de mintha hallást teszteltek volna, meg hasonlókat.

A téli vírusokból valóban akad bőven. Úgy tudom, a vírusfertőzés ellen nemigen van orvosság, csak a szokásos pihenő, sok folyadék, lázcsillapítás, ha kell. Akinek antibiotikumot adnak, azt is inkább az esetleges szövődmények megelőzése, elkerülése végett. Ha vért is teszteltek, akkor azt már komolyabb dologként kezelték.

Nyilván mindenütt vannak kiváló és kevésbé kiváló orvosok. Én jól megvagyok az itteni orvosokkal, bár kerülöm őket, amikor csak lehet . Amikor a gyerek kicsi volt, a védőnőt (health visitor) láttuk inkább, az orvost jobban csak akkor, ha tényleg gond volt. A védőnővel is meg lehet beszélni dolgokat, általában sok gyakorlatuk van, és értenek ahhoz, amit csinálnak. Látod, az én fiam is megnőtt itt is.

Egy dolgot viszont javaslok: ha nem értesz valamit, kérdezd meg az orvostól, védőnőtől. Ha kérdéseket teszel föl, kéred, hogy magyarázzák el neked, mi történik és miért, meg szokták tenni. Én is kérdezősködni szoktam (egyébként is).

Szia

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-20 22:49   
...folyt. kov.

Kedves Perec!
Tan egy kisse off most a tema, de tan belefer ebbe a tarsalgoba is. Nemsokara var bennunket Mateval egy 2 eves kori fejlodes-szint felmeres a vedononknel, ill. egy noverkenel. Sk-ban nincsenek vedonok, csak a pediaterrel tartjuk a kapcsolatot, ezert nem tudom, mit is varhatok ilyesmitol. Csak tolem fognak kerdezoskodni, vagy Matyinak is produkalnia kell majd magat? Nos, az itteni orvosokkal valo tapasztalataimbol kiindulva nem szamitok kulonosebb felhajtasra. Ha mar itt tartok, nekem nagyon hianyzik az otthon megszokott, bizalmas orvos-szulo,ezert probaltam magan pediaterek utan keresgelni, de hiaba. Nem vagyunk betegeskedok, de sajnos a telen Matyi elkapott egy franya virust es itt siman felrekezeltek. Jol vegzodott az eset, de azert aggodom egy ilyen picur mellett. Barmi tortenhet... Nalatok bevaltak az orvosok? Nekem nem tecc., hogy a ruhan keresztul hallgatnak szivhangot, szintugy ruhan at nyomkodjak a pocijat, a verteszt eredmnyeirol szinte semmit nem tudok, azon kivul, hogy javul a felmerult gond, de nem szukseges tovabbi teszt arra, hogy megtudjak tenyleg teljesen rendbe jott-e es meg sorolhatnam. Pedig csak egyszer volt beteg...Itt temyleg nincsenek magan pediaterek?

Tami




 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-20 14:28   
Tegnap irtam egy nagyon hosszut, de aztan kozbejott a ferjem es veletlenul lecsukta az ablakot ...
Perec!
Koszonom a reszletes beszamolot. Vannak bizonyos elveim, melyekhez hozzatartozik egy elegge konkret elkepzeles az ovodai, ill. bolcsodei foglalkozasokrol. Nalunk sem palcaval allnak a gyerek folott, sot! Mo valami hatalmasat alakitott a korai fejlesztes teren,ami lassan, de biztosan bekerul-t az ovik, bolcsik nevelesi egyszeregyebe. Jatszva tanulas, korai fejlesztes - ezt varnam egy olyan intezmenytol, ahova pici babakat "jaratnak", draga penzert. Tehat a hozzam hasonlo, ott dolgozo fiatal leanykak tudhatnanak valamit errol... Szal. ez hianyzik nekem, foleg azok utan, hogy az egyetemi eveim alatt nyakra-fore forditanunk kellett, hogy okuljunk a TOKELETES kulfoldi hozzaallasbol...

Beszamoloitok igazan tanulsagosak a szamomra, bar nekem keves tapasztalatom van meg, ugy latom, hogy az arany kozeput lenne a helyes. Es azt gondolom, hogy otthon (MO,SK)valahogy sikerul megtalalniuk, legalabbis "kapisgalnak". Hivatalos tudasfelmeresek szerint meg az amerikai iskolarendszer is jobb a mienknel. Igaz a versznyeken jol szereplunk, de az atlag gyerek nem tudja hasznalni! a tudasat. Persze az iskola, de foleg a szuloi hatter befolyasolja az eredmenyt. Szoval a szulo tudja megtanitani TANULNI gyermeket es ezaltal is csokken a pedagogus tekintelye...Ebbol a szempontbol ugy latom, hogy a kufoldi sulik elobbre vannak valamivel.

Attila,
En sajnos egy olyan orszagban szulettem, ahol a szlovak ovodak NYILTAN kerik, hogy a kisgyermek tudjon szlovakul mire oviba megy. Ugyanis forditott esetben hatraltatja! (allitolag) a pedagogus munkajat, ugymond magara hagyjak! Ezert altalaban csak a kis falukban cseperedo csoppsegek jarnak szlovak ovodaba, mert az inkabb bilingvalis, hisz majd'mindenki beszeli mindket nyelvet. A magyar ovikban pedig a szlovak nyelv tanulasa teljes mertekben hatterbe szorul, ami az iskolaban megbosszulja magat. Igy rengeteg ember csak gagyogja a szlovakot,a magyar iskolakat kizarolag kritika eri - a szlovak mentalitas keptelen megerteni es a korulmenyekhez viszonyitani az ilyesmit. Meg nem talalkoztam olyan szlovak gyerekkel, aki elfogadja a magyart baratjanak es az akcentus hihetetlen gunyolodasok forrasa. Persze, ez nem kene, hogy erdekeljen ... de ha lehetseges tenni ezugyben valamit, akkor inkabb azt mondom, hogy ne legyen akcentusom...Ugy erzem ezzel bizonyitani tudom, hogy "tobb vagyok" azoktol, akik csak a gunyolodas szintjet erik el. Igy beferkoztem pl. olyan csoportokba, ahol felneznek ram ezert (vicces, igaz?) es sokkal konyebb dolgom van, ha magyaraznom kell!, hogy mi miert beszelunk otthon magyarul ha egyszer Sk-ban elunk. Sajnos ez van... Ennek ellenere a hazam es nem cserelnek! Mindezek mellett tisztelem es apolom, szeretem magyar kulturankat es nagyon orulok, hogy az oriasi presszionalas ellenere is igy gondolom.
Nos, meg ez nyomta lelkecskemet, igy kijott es elnezest kerek, hogy mindig annyit irok...de meg erdekelne Perectol valami.

Mate felebredt,mennek kell...folyt.kov.

Tami

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-18 12:14   
2005-05-17 14:58, Attila:
-
Szia Attila. Ismerős, amiről írsz . Nekem nincs gondom a sok ragyogó bejegyzéssel, sőt: egyetértek azzal, hogy a gyerekben nem bukásélményt kell először tudatosítani, hanem értékelni azt, amire képes. Ez idáig rendben is van. Számomra az a tendencia nem annyira szimpatikus, amikor osztogatják a dicséreteket agyba-főbe, és ezzel devalválódik azok értéke. Mindenki állandóan nagyon fantasztikus, így egy idő után nem csoda, ha a gyerekek nem értékelik amikor megdícsérik őket. Sőt, elvárják. Az első évben szerintem itt sem annyira szoktak kritizálni, a továbbiakban viszont már jobban megmondják, min és hogyan kellene javítani.

Ahogy meg is jegyzed az üzenetedben, az a fő elv, hogy a gyerek boldog legyen, és nekem tulajdonképpen ezzel sincs problémám. A problémám azzal van, hogy a lépten-nyomon dícsérgetés kicsit ellentétben áll egyrészt a tesztek garmadájával, ami szintén a gyerekekre zúdul, ami aztán lehet, hogy nem olyan díszes eredményeket mutat. Másrészt már 11 éves korban nagyjából meghatározza, hogy a gyerek merre fog tovább haladni.

Tapasztalatom szerint jelen van egy kíméletlen versenyszellem is. Ez jórészt a szülőknek tulajdonítható, hogy bebizonyíthassák (mindegy kinek, aki csak hajlandó ezt meghallgatni), hogy az ő gyerekük a legjobb, legügyesebb stb.

A privát iskolákban valóban nagyobb hangsúlyt kap az, hogy a gyerekek jól teljesítsenek a vizsgákon, tudatosan készítik, tréningelik őket ezekre. Viszont ezt is túlzásba lehet vinni. Nemrég egy kutatás kimutatta, hogy az állami iskolákból azonos eredménnyel bekerült gyerekek jobb eredményeket értek el az egyetemen, mint a privát iskolából jött gyerekek.

Kérdezed, hogy az eredetüket, nyelvüket, kultúrájukat tisztelő, ahhoz ragaszkodó magyarok nem fundamentalisták-e. A magam részéről ezt a szót nem használnám, mivel szerintem ez szélsőséges gondolkodást, rugalmatlanságot sugall. Egyébként is a gondolkodásmód megléte a fontos, nem az, hogy minek nevezzük. Gondolom, ebben egyetértünk.

Szia,
perec

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-18 11:29   
Ahogy ígértem, sorra veszem Tami kérdéseit. Itt a következő részlet.

Eddigi tapasztalataim alapjan nem igazan tetszik nekem ez itteni "ovodai szerviz". Az a benyomasom, hogy mindenhol csak sima gondozo munka folyik a fejleszto - nevelo helyett. Raadasul tul dragan es meg ez sem szinvonalas. Lattam mar gyerekeket koszosan, rosszul feloltozve, bocsi a kifejezesert - taknyosan kijonni az ovibol. Sajna az ilyen nem respektalhato a szamomra, de ugye ne iteljek elhamarkodottan. Foleg ne ilyen telitettseg mellett. Ami pedig meg furabb, hogy az angol anyuka se adja ra a cipot, nem torli meg az orrat es chipssel, meg csokival tomi porontyat.

Nos, abban teljesen egyetértek, hogy az óvodai ellátás elég esetleges, alapos kutatómunkán, és valamennyire a szerencsén is múlik, hogy találsz-e a környéken kedvedre valót. Szerintem ez az egész azért alakult így, mert a gyerekek itt 4-5 éves koruk között megkezdik az iskolát. Régebben az anyukák többsége legalábbis erre a négy évre otthon maradt.

A helyi önkormányzat által fenntartott bölcsöde-óvodákban van mikor nincs hely, és egyébként is sokszor elsőbbséget kapnak azok a családok, akiknek gondjai vannak.
Az általános iskolák egy részéhez kapcsolódik egy óvodai rész, ahova 3 éveseket vesznek fel, és innen kerül a gyerek aztán az iskola befogadó osztályába egy év múlva.

Ahogy írod is, a magánbölcsödei-óvodai elhelyezés elég drága, minél kisebb a gyerek, annál drágább. Ahhoz, hogy a szülő aki otthon maradt a gyerekkel el tudjon menni dolgozni, elég jól kell keresni ahhoz, hogy a díjak kifizetése után ez még anyagilag megérje. Elég sokan csak részidőben járatják a gyereket bölcsibe, oviba.

Ugyan volt egy kezdeményezés, talán még van is, annak érdekében, hogy azok az anyukák, akik dolgozni szeretnének, ezt megtehessék. Bizonyos összegű támogatást adnak a 3-4 év közötti gyerek elhelyezéséhez. Ennek vannak feltételei, tudom, annak idején mi nem kaptunk.

Szerintem az nem egészen helytálló, hogy mindenütt csak sima gondozó munka folyik. Való igaz, a 2-3 éveseket inkább játszani engedik, mint számolni tanítják, de belefér az is. Az tény, hogy kevesebb formális foglalkozás van, mint esetleg egy magyar vagy szlovák óvodában (most én itt a saját óvodás emlékeimre is próbálok támaszkodni, bár ezek kezdenek kicsit ködbe veszni).

A nevelési elvek sokszor valóban kicsit lazábbak, azaz nem számít annyira, hogy összekoszolja magát a gyerek, ha jót játszik. A fiam óvodájában a higiéniára ettől még ügyeltek. Az általad látott eset, hogy az anyuka nem adta a gyerekre a cipőt, nem törölte meg az orrát és csokival, crispssel tömte, előfordul, de nem mindenki ilyen. Ebben több dolognak is szerepe lehet: van, aki tényleg lazán veszi a gyereknevelést, de van olyan is, akit egyszerűen jobban érdekel a csevegés a másik anyukával, mint a gyerek orrának megtörlése. Nekem attól tudott beborulni az agyam annak idején, amikor bizonyos anyukatársak traccsolás közben nem ügyeltek a gyerekeikre, nem nézték, hogy azok mivel csépelik egymást, egész addig, amíg nagy üvöltés nem lett.
A csoki-crisps evés sokszor társadalmi rétegtől is függ. A középosztálybeli szülők között akadnak jócskán, akik kifejezetten ellenségei annak, hogy a gyerek ilyesmit egyen.
Fuh, azt hiszem, mára elég is.

 
 Attila  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-17 14:58   
Kedves perec!

Tokeletes leirast adtal nagyon targyszeruen. Nehany dologgal kiegeszitenem. Gyermekeim 7 es 9 evesek voltak, mikor kijottunk Ausztraliaba. Nem tudtak angolul. ( igaz nemetul sem mikor beadtuk oket az osztrak iskolaba fel evre...) Mondtak, hogy beteszik elsobe a kislanyt es 3.-ba a fiamat. Ragaszkodtam hozza, hogy az eletkoruknak megfeleloen 2.-ban es negyedikben kezdjenek. Az elso evuket kiveve vegig kitunoek voltak. Most lassuk az elso evet, mert ez nagyon tanulsagos lehet minden kezdo szulonek: naponta hoztak haza a bejegyzeseket, hogy nagyon jo, kivallo, kituno. Feleves szuloi ertekezlet es eredmenyosztas: csomo B es nehany C a bizonyitvanyukban. Mondom a tanaroknak, hogy ez mi? Nem a bizonyitvannyal van a problemam, hanem az evkozi beirasokkal. mondjak, hogy nagyon szep ez a bizonyitvany a gyermekeimnek. mondom nekik, hogy nekem nem tetszik. Mostantol nem kerek tobb fantasztikusan jo beirast, hanem azt irjak meg, hogy mit kell javitani a gyerekeknek ahhoz, hogy A-t kapjanak. Ez egy ilyen orszag: nincs bukas es minden ugy jo, ahogy van. A rossz is jo. A lenyeg, hogy boldog legyen a gyermek.
Mas: 15 eves gyermekeket is hoznak a szulok es mind kitunoen vegzi az iskolat. Mert otthonrol annyi elonyt hoznak magukkal, hogy az O velemenyuk szerint ez evekre eleg itt tanulas nelkul. Mert otthon nagyobb az elvaras. Itt a boldogsagra mennek es a sikerelmenyre. Itteni nevelesi elony viszont a nyilvanos szereplesi vagy kielegitese. mig otthon csak feleleskor szerepelt nyilvanosan a gyermek, itt szindarabokat adnak elo, rendszeresen vannak nyilvanos csoportokra osztott vitavetelkedok, ahol meg kell vedeni egy velemenyt vagy meg kell azt donteni. Nincs stressz, felsz es idegesseg, mikor fellepnek a gyermekek. Meg a kozepes tanulok is talanak maguknak olyan egyetemi targyat, amihez az O eredmenyuk eleg a bejutashoz. Ha van eleg erejuk es kitartasuk, akkor diplomasok lesznek. A keson ero tipusoknak kedvez ez.
Vannak allami iskolak, katolikus iskolak, ahol mar fizetni kell 3-szor egy evben terminusokkent es gyermekekkent 1500 dollar korul, ami nem keves, de megeri, mert kevesebb a rendbontas es altalaban a tovabbtanulasra elkotelezett szulok gyermekei tanulnak ott. Nem szabad ekszert hordani, de barmilyen vallasu gyermekek tanulhatnak a katolikus iskolakban akar burnuszokban is.
Meg valami: 40 eves New York-ban szuletett izraelita beszelt egy beszelgeto musorban es megkerdeztek tole, hogy miert van enyhe akcentusa. Valasz: mert a vallasos zsidok csakis heberul vagy jiddisul tanitjak gyermekeiket, amig iskolaba nem kerulnek. Termeszetesen ez nem a szekular zsidokra vonatkozik, hanem a fundamentalistakra, de hat sokan kozulunk fundamentalista magyarok vagyunk. Akik szeretik nemzetuket es tisztelik eredetuket, tortenelmuket, ragaszkodnak nyelvukhoz es kulturajukhoz.
Vagy nem?

Attila

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-17 10:54   
Nem érzem magam lerohanva, Tami .
Most visszatérek erre a kérdéscsoportra:

Erdekelne meg, mi a tapasztalat az ovikkal, sulikkal. A tanito nenik hogyan viszonyulnak egy angolul nem beszelo gyerekhez? Kerik, hogy a szulo tanitsa meg otthon legalabb az alapokra? Azt elmondjak, hogyan segitik a nyelvtanulast? Esetleg vannak speci mini csoportok erre a celra?
Itt is kell tartani diszkriminaciotol?


Azt tapasztaltam, hogy az óvodában és elemi iskolában rugalmasak azokkal a gyerekekkel, akiknek az első nyelve nem angol. Errefelé ez nem szokatlan, és a közeli egyetemek miatt is elég sokan származnak külföldről. Úgy veszem észre, nem csinálnak nagy ügyet a dologból, bíznak abban, hogy a gyerekek nagyon hamar beilleszkednek, és megszerzik a szükséges nyelvismeretet.
Felnőtteknél ez már nem ugyanígy van, de nem kalandozok most messzebbre.

Tudok olyan esetről, amikor a szülei beadták a kétéves kisgyereket oviba, és semmit nem tudott angolul. Mint ahogy a Te fiad, pár hónap alatt megértette, mit akarnak tőle, és beszélni is elkezdett. Persze eleinte volt egy kis cirkuszolás, de ennek is hamar vége szakadt. Hasonló eset az iskolában is előfordult, a hétéves kislány nem tudott angolul. Megkértek két osztálybeli kislányt, hogy segítsenek neki eligazodni, mikor mit kell csinálni, de egyébként nagyon hamar belejött ő is.

Egyébként szerintem a fiadnak ilyen gondjai nem lesznek, mire oviba megy, addigra éppen eleget fog tudni angolul. Egyébként az óvodákban és elemi iskolákban nem fektetnek hangsúlyt az idegennyelv tanulásra. Ha 11 évesnél fiatalabb gyereknek van lehetősége idegen nyelvet elkezdeni tanulni, az csak azért van, mert az óvoda ill. iskola vezetői ezt önszántukból szorgalmazzák.

A tanítási nyelv egy normál iskolában angol, és ebből nem engednek, nem is engedhetnek. Ha a tanító úgy látja, a gyereknek gondjai vannak, akkor erre felhívja a szülő figyelmét, és megbeszélik, mit lehetne tenni. Amíg gond nincs, addig ugyanúgy kezelik a gyereket mint a többit. Nem járatják semmilyen külön csoportba, órákra.

Diszkrimináció. Erről általánosságban elég nehéz nyilatkozni. Az óvodákban, iskolákban szigorúan tilos nyelv, nemzeti, faji, vallási hovatartozás miatt gyerekek között diszkriminálni, ez a hivatalos álláspont. Mint említettem, errefelé vannak bőven gyerekek, akiknek az első nyelve nem angol, főleg de nem kizárólag ázsiaiak. Én sem nyelvi alapú, sem másféle diszkriminációt az iskola részéről eddig nem tapasztaltam. Sőt, igyekeznek más népek kultúráit, a vallások sokszínűségét a gyerekekkel megismertetni.

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-17 00:11   
Kedves Pompery!

Mar jeleztem, hogy mi egyatltalan nem beszelunk itthon angolul. Termeszetesen tudom, hogy egy gyereknek parhuzamosan tobb nyelvet ugy tanulni, hogy csak a szituaciokra van utalva a bhallasra - nagyon nehez. Ezert nincs eselye ra, hogy ugyanolyan szintre, ugyanannyi ido alatt keruljon beszedfejlodes teren, mint az egynyelvu kornyezetben elo tarsai. Egy picur onbizalmat az is megzavarhatja, hogy az utcan, uzletben mast hall, mint otthon... Ezert irogatok ide, mert fontosnak tartom, hogy en se aggodjak tulsagosan, ha nem veszem eszre a pillanatnyi haladast es az otelteim sem vegtelenek. Ami irodalom, azt en bongeszem es tanulok. De tudom, hogy a gyakorlati tapasztalatokat egy konyv sem tudja helyettesiteni. Itt pedig latom lehetoseget, hogy masok tapasztalataibol meritsek.
Az elozo iromanyom pedig inkabb arrol szolt, hogy en nem erzem magam nevetsegesnek attol, ha a gyerekem jobban beszeli majd az angolt, mint en, inkabb buszke vagyok ra. Egyik alkalommal, egyszeru kivancsisagbol, adtam par angol utasitast a kisfiamnak, hogy lassam, mennyit tanult meg 2 honap alatt a dadusanal. Az eredmenyen elkepedtem ... ennyi.

Nagyon remelem, hogy nem leszunk itt evtizedegik. Ugy tervezzuk, 2 tan 3 ev mulva irany haza. Addig pedig biztosan raragad a gyerekre valami, amit mar otthon is konnyebb lesz fenntartani - ha ugyesen kezeljuk. Ott viszont var a masik nagy megprobaltatas - a szlovak nyelv tanulasa. Az pedig nem is olyan egyszeru, ismerven a szlovak ill. magyar ovodak korulmenyeit. De ez megint mas tema. Viszont nagy az eselye, hogy Matyi 6 eves korara 3 nyelven fog beszelni akcentus nelkul.

En mar tobbszor is vegigbongesztem az altalad is ajanlott linkeket, de valaszt nehany kerdesemre ott sem kaptam. Az ott irtakat szeretnem boviteni es ha valakit erdekel meg, itt van lehetosege hozza szolni. Perecnek tettem fel jopar kerdest az ovikkal kapcs. lehethogy tul sok volt egyszerre?

Perec, ne haragudj... nem akartalak
lerohanni. Egyszeruen azok a kerdesek aktualiasak nalunk.
Erdekelne,hogy mar probalkozott-e a gyerkoc nalatok pl. a skype-on kersztul is beszelgetni magyar gyerekekkel? Nalunk ez nagyon jo szorakozas es tanulas egyben. Anyukammal mindig megbeszelem, milyen mondoka az eppen aktualis felenk es o be tudja vonni Matet a kozos telefonos jatekba.
Amit meg szinten nagyon szeret, bar ez igazan csak az o koraban erdekes, a suttogos jatek. Kis dobozokban kulombozo kepek, allatfigurak, barmi elrejtve. En megnezem ugy, hogy o ne lassa es megsugom, mi van a dobozban. Aztan varom ra a valaszt, amit meg is kapok. A suttogasra sokkal jobban oda kell figyelnie igy nagy az eselye, hogy szepen es tisztan ejtse ki az uj szot. Persze rettentoen orul, ha visszafele is jatszuk ugyanezt...
Mag van par ilyen kozos jatekunk, ha valakit erdekel, szivesen leirom.

Na de lepek, mert mindjart koppan a fejem a billentyuzeten, olyan faradt vagyok.
Jo ejt mindenkinek es szep napot!

Tami

 
 Pompéry Berlin  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 17:43   
2005-05-16 13:39, Tami:
-
Kedves Tami,

igazad van az impulzusokat és a szülők fontosságát illetően, de véletlenül s e próbáld Te adni neki az angol impulzusokat!
1.) Akkor garantált (valamennyire) a nyelv továbbadása, ha azt a gyerek konkrét emberekhez kötheti. Ha hol így, hol úgy beszélsz vele, rövidesen vesztes helyzetbe kerülsz. Nem válik vérévé, hogy veled csak magyarul, márpedig ez egy erős és fontos ösztön, amikor a környezeti nyelv túlsúlyba kerül - ez elkerülhetetlen - és megerőltetésébe kerül, mert hogy rosszabbul tud, magyarul beszélni.
2.) Ha komolyak szándékaid, készülj fel egy évtizedes állandó strapás küzdelemre, amely a végén nagyon is megtérül, de addig ... ! Iszonyú akaraterőt és konzekvenciát igényel. Ha nem tartod magad ehhez, óhatatlanul romlik az esély a jó eredményre. Környezetemben rengeteg 2. generációs és/vagy "vegyes" gyerek él. Egy kézen meg tudom számolni, hogy ezek közül hányan beszélnek valóban anyanyelvi szinten magyarul. Az enyémmel egykorúak fejlődését figyelemmel kísérvén gyakorlatilag is beigazolva látom előző tézisemet. Ahol a szülő nem (volt) elég konzekvens, ott ez megbosszulja/ta magát. Ez persze nem mindenkinek kenyere, ill. nem egyformán fontos mindenkinek. ezért távol áll tőlem, hogy bárkit is elítéljek, ha másképp kezeli a kérdést, mindössze a konzekvenciákra szeretném felhívni a figyelmedet.
3.) A konzekvens szülői magatartás gyengéd erőszaka mellett fontos az anyanyelvi környezet, azonos korúak anyanyelvi társasága, valamint a sikerélmény ezen a nyelven. Ezt már más is kifejtette előttem.

Nem írom le összes gondolatomat ismét, hisz ez az örökifjú téma már szinte lerágott csont a MON-on 3 éve. A legkiadósabban erről a kérdésről itt olvashatsz:
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?mode=viewtopic&topic=74&forum=75&start=150
Nézz még bele a hogyan tanítsuk meg gyermekeinket .... rovatba.
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?topic=281&forum=75&23

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 13:39   
Kedves Attila es Perec!

Minden gyerek eleteben a legfontosabbak a szulei. Toluk kapja azokat az impulzusokat, melyek nelkul nehezen tudna elorelepni es fejlodni. Gyarkorlatilag eleg ezen impulzusokbol egy farkincanyi es a gyermek ugymond feltolti magat. Igy van ez a nyelvtanulassal is. Lehethogy a gyerek jobban fogja beszelni az uj nyelvet, mint a szulei, de az impulzusokat tolunk kapjak. En adom neki a lehetoseget, mint szulo es buszke vagyok, lehetek ra, hogy volt erom tenni ezugyben es a gyerkocnek adok valamit, ami nekem nem adatott meg. Ezzel mindnyajan gazdagabba valunk... szerintem.

Orommel olvastam minden sort, amit irtatok! Igazi melegseg fogott el a szepen formalt gondolataitok lattan...pedig elegge atragott a tema itt a forumon igy dupla orom, hogy valaki meg hozzaszolt. Megis ugy gondolom, van meg mit faragni rajta. Ertem ezalatt azt, hogy bizony a szurke mindennapok soran felmerul egy csomo olyan helyzet, amire nem szamitottam, vagy erthetetlen. Szamomra oriasi "eroforras", ha latom, nem vagyok egyedul es van kivel "megbeszelni" - hatha en rosszul latom, ertelmezem.
Az itteni feluletes kapcsolataink nem egeszen elegendoek ehhez es ezert keresgelek. Nem akarok vitat inditani, csupan tapasztalatot, elmenyt, informaciot cserelni. Igenis fontosnak tartom, hogy elmeseljuk kinek, miben, hogyan lepett elore a csemeteje ... es nem csak beszedfejlodes teren. Otletekbol, kreativ jatekokbol, erdekes kis szulok altal krealt celiranyu keruloutakbol sosem eleg es mindig van uj.

Tanithatom tancolni a fiamat - en is tancos voltam, sokaig. De meg nincs parja. Meg cserkesz is voltam es jarhattam magyar iskolaba, magyar baratok koze.

Itt sajnos meg nem tudok hasonlo lehetosegekrol , de legfeljebb majd nyitok egy ovit az itteni magyaroknak. Csak jelentkezzen valaki, pliiiizz!

Udv,
Tami

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 12:04   
2005-05-16 02:26, Attila:
-
Kedves Attila, teljesen egyetértek a magyar nyelv megtartásának, továbbadásának fontosságáról és előnyeiről általad írottakkal. Hozzátenném viszont, hogy a képlet gyakorlati szempontból sokat bonyolódik, ha az ember vegyesházasságban él, és a párja nem, vagy csak alapfokon tud magyarul. Hogy csak egy egyszerű példát mondjak: megbeszéljük a napi dolgokat vacsora közben. Ezt egy családon belül olyan nyelven kell megtenni, hogy mindegyik családtag megértse, ne legyen kirekesztve. Ezen kívül még számtalan ilyen helyzet adódik, különösen ha azt is hozzávesszük, hogy a tágabb család egyik fele úgyszintén nem ért magyarul.

Ezzel természetesen nem azt állítom, hogy vegyes házasságból származó gyereket lehetetlen jól magyarul megtanítani, de hogy nehezebb, az biztos. Nem is mindenki van abban a szerencsés helyzetben, hogy magyar cserkész- vagy tánccsoport működjön elérhető közelségben. Marad a Magyarországra járás és hasonlók.

Nem hiszem, hogy általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a befogadó ország nyelvén a gyerek leiskolázza, és ha kell, nevetségessé teszi a szüleit, ha a szülő nem gyerekkorától nevelkedett a befogadó országban. Ez szerintem a gyerek természetétől, neveltetésétől, és a szülő nyelvtudásától függ.

Üdvözlettel,
perec

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 11:46   
Próbálom szépen sorbavenni a kérdéseket, Tami.
A gyerek érdeklődését sikerült végül fenntartani. (Azt hiszem, írtam is erről már korábban valamelyik témában.) Tulajdonképpen megmaradt az mindig valamilyen szinten, csak ahogy az lenni szokott, ahogy az egyik nyelv ismerete megugrott, a különbség egyre nagyobb lett a másikkal összevetve. Ez aztán megmutatkozik a kifejezőerőben, mekkora erőfeszítésbe kerül egyik vagy másik nyelven beszélni, frusztráció, a kevésbé könnyen menő nyelv elkerülése amikor csak lehet, és így tovább.

A mélypontról akkor sikerült elmozdulni, mikor már egy kicsit jobban lehetett rá észérvekkel hatni, és amikor az iskolában egyre nyilvánvalóbb lett, hogy vannak még gyerekek rajta kívül is, akik más nyelvet is beszélnek otthon.

Ettől kezdve "csak" a frusztrációval és a félszegséggel kellett megküzdeni, ami az aktív beszéd során jött legjobban elő. Sajnos ez néha azzal is jár, hogy az ember időnként népszerűtlenné válik a saját gyereke előtt. Mikor más már nem volt hátra, elkezdtem úgy tenni, mint aki nem érti, ha angolul mondott valamit. Ha akart valamit, muszáj volt magyarul megszólalnia. Egy ideje élvezi, hogy beszélgethetünk amiről akarunk (meg amiről tudunk, ugye), rajtunk kívül más általában nem érti.

A pozitív megerősítés nagyon fontos szerintem is. Például nemrég ő volt a tolmács az apja és a nagyapja között, amikor elmentek együtt valahova, komoly pozició! Az is eredmény, hogy megértik egymást a szomszéd gyerekkel, amikor a szüleimnél vagyunk.

 
 Attila  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 02:26   
Kedves Tami és perec!

Az emigrációban élés alapkérdéseit érinti a gyermeknevelés, jobban mondva gyermekeink magyarnak való megtartása külföldön. Ami nem jelenti azt, hogy ugyanaz a gyermek, aki beszéli szülei nyelvét is ne lehessen ugyanolyan jó polgára a befogadó országnak, ha nem jobb. Sajnos az emigráció vezetôinek a gyermekei sem nôttek fel úgy, hogy folytatták volna szüleik példáját, tehát tudnák olyan szinten a magyar anyanyelvet, hogy a befogadó országon belül a magyar közösségekben is otthonosan mozogjanak.
Pedig rengeteg elônye van annak, ha a szülôk kitartóan és következetesen tanítják a magyar nyelvet gyermekeiknek. A befogadó ország nyelvét a gyermekek automatikusan megtanulják a pajtásokon, iskolákon keresztül.
Elônyök: a több anyanyelvû gyermek értelmesebb, intelligensebb és általában könnyebben sajátít el bármilyen más tantárgyat is az iskolákban. A több anyanyelvû diákok az éltanulók az iskolákban. Ezt statisztika bizonyítja.
A szülô ( ha nem gyerekkorban vándorolt ki ) mindig határozottaban tudja nevelni gyermekét a saját anyanyelvén. Ez fôleg az erkölcsi nevelésre vonatkozik, ahol elvont logikai kapcsolatokra is hivatkozni kell. A befogadó ország nyelvén a gyermek leiskolázza szüleit és ha kell nevetségessé is teszi.
Ehhez semmi más nem szükségeltetik csak és kizárólag magyar nyelven kell beszélni a gyermekhez és elfogadni a választ a gyermektôl. A gyermekeket gyakran kell hazautaztatni Magyarországra, hogy gyakorolni tudja a magyar nyelvet. Az így nevelt gyermekek nem fognak idegenkedni a magyar nyelvtôl. Mindenki azt szereti csinálni, amihez jól ért. Ha a gyermek jobban beszél angolul, akkor nem akar szégyenben maradni a tört magyar nyelvvel. Mikor felnô, akkor már nem az ösztön dolgozik benne és sokszor ezek a nyelvi idengenkedések megváltoznak, de kamaszkorban nem könnyû a dolog. A legjobb módszer magyar társaságba járni, magyar iskolába járatni a gyermeket, magyar cserkészetbe és fôleg magyar tánccsoportokba, mert a játékos cserkészet és sportszerû tánc minden gyermeket vonz.
Bocsi, ha túl hosszúra sikeredett a hozzászólásom...

Attila

 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-16 02:13   
Perec!

En is tartok tole, hogy az oviba lepessel meg rosszabbodik a helyzet, ezert is kezdtem el komolyabban magyar kapcsolatokat keresni. Latod, meg onzo is vagyok... Az en ferjem magyar, de olyan keveset latjuk, hogy azt nem neveznem beszedfejlesztes szempontjabol sehogyse. Mikor terveztuk a kiutazast, egy ismerosom batoritott, hogy Angliaban rengeteg magyar van. Bizti nem leszunk egyesul, stb. stb. Tudod mit mondtam erre? Mondjuk jobb lenne tan, ha nem magyarokkal vennenk korul magunkat, hisz muszaj rendesen megtanulnom a nyelvet. Es az nem fog menni, ha csak magyarul fogok csipogni. Mostmar nem igazan vagyok buszke erre a mondatomra ...

Azert neked sikerult valahogy fenntartanod a gyerkoc erdeklodeset? Sokat probalkozom a pozotiv megerositessel, kisebb - nagyobb sikerrel... Otlet, tapasztalat?

Ami a babas klubbokat illeti - Matenak tetszett es idovel 3 anyuka is rendszeresen jart hozzank jatszodelutanra. De mindig csak en hivtam oket, ok elinteztek egy "gyertek barmikorral" es aztan en nem eroltettem. Pedig a gyerekek nagyon jol megvoltak egyutt. Megertem az anyukakat is, nehez volt velem beszelgetni, de gondoltam, ha tobben jonnek egyszerre, ok is jobban erzik magukat, meg en is tanulok. De vegul feladtam.

Erdekelne meg, mi a tapasztalat az ovikkal, sulikkal. A tanito nenik hogyan viszonyulnak egy angolul nem beszelo gyerekhez? Kerik, hogy a szulo tanitsa meg otthon legalabb az alapokra? Azt elmondjak, hogyan segitik a nyelvtanulast? Esetleg vannak speci mini csoportok erre a celra?
Itt is kell tartani diszkriminaciotol?

Eddigi tapasztalataim alapjan nem igazan tetszik nekem ez itteni "ovodai szerviz". Az a benyomasom, hogy mindenhol csak sima gondozo munka folyik a fejleszto - nevelo helyett. Raadasul tul dragan es meg ez sem szinvonalas. Lattam mar gyerekeket koszosan, rosszul feloltozve, bocsi a kifejezesert - taknyosan kijonni az ovibol. Sajna az ilyen nem respektalhato a szamomra, de ugye ne iteljek elhamarkodottan. Foleg ne ilyen telitettseg mellett. Ami pedig meg furabb, hogy az angol anyuka se adja ra a cipot, nem torli meg az orrat es chipssel, meg csokival tomi porontyat.

Jartunk Tumble totsba is egy hideg, huzatos, muanyag padlos terembe - oriasi fejetlenseg az egesz. Es itt ez a fejlesztes netovabbja...
Igenyes vagyok? Kenyszerbol kerultunk ide es oszinten szolva, tobbet vartam.

Tami

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-15 22:09   
2005-05-14 12:51, Tami:
-

Fő az, hogy megtanulta a gyerek az angol szavakat. De értem egyébként, hogy mire gondolsz, nagyon is: ez a kezdete a szülőtől egyre függetlenebbé válás folyamatának. Egy napon majd elkezd "érdekes" szavakat is hazahozni ...

A "harapófogós" tapasztalatodat csak igazolni tudom. Nálunk a helyzet sajnos még "olyanabb" is lett, mikor a gyerek (most 10 éves) egyszer csak nem akart többet magyarul beszélni. Én annyival hátrányosabb helyzetben voltam, hogy csak én beszéltem hozzá magyarul. Szerintem az angol nyelvi környezet túlsúlya volt az ellenállás legfőbb oka: ezt egy-két embernek nehéz ellensúlyozni.

Hogy Szlovákiában miért kellett magyarázkodnod amikor magyarul szóltál a gyerekhez, gondolom, az egy másik téma. Angliánál maradva, nem állítom, hogy nincsenek olyanok, akik nem szeretik az idegeneket, de azt hiszem, sokszor itt tényleg csak arról van szó, hogy az emberek jobban felfigyelnek arra, ami szokatlan, például a nyelv eltérő hangzása.

Egy kicsit furcsállom, hogy nem értik a helybeli anyukák, miért vagy még mindig otthon a gyerekkel. Tapasztalatom szerint sokan vannak itt is, akik ezt választják, még hosszabb ideig is. Egyébként is állandóan arról megy a szöveg, hogy a nőknek választási lehetőségeket kell adni.

A mama-baba körökkel kapcsolatban töredelmesen bevallom, hogy én kicsit untam őket. Két anyukával tartottuk-tartjuk valamennyire a kapcsolatot, az egyik közben elköltözött a környékről, és azóta nagyon keveset tudok róla. Az "ovis szülők" közül főleg azokkal találkozunk most is, akiknek a gyerekei ugyanabba az iskolába járnak, mint a mienk.
Szia,
perec

 
 perec  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-15 21:56   
TAMI ÜZENETE

Tami módosítás | válasz erre | profil | 2005-05-14 12:51

Perec!

Mate fiam meg nem jar oviba, csak dadushoz kb. 2 honapja. Ott nincs is semmi gond, jol erzi magat - tegnap pedig leteszteltem. Angolul beszeltem hozza es nagy banatomra mindenre reagalt, bar nem szoban. Azert "banatomra", mert mi itthon egyaltalan nem beszelunk vele angolul es furcsa volt, hogy nem en tanitottam meg ra. Az volt a benyomasom, hogy 2 nap es siman angolul kommunikalna velunk is. A magyart meg ugy kell huzni belole harapofogoval. Hiaba no, dagad a keblem minden elsajatitott uj keszseg utan,mert ugye "en tanitottam meg"... Es egyszercsak "magatol" kepes volna angolul beszelni.

Keves szomszedunk van (egy ujonnan epitett utcan lakunk Glazeburyban), bar a kornyeken sok a gyerek.Az anyukak kedvesek, de nem ertik, hogy en miert vagyok meg mindig otthon Matyival es ezt az allamunk tamogatja is... Gondolom nem szimpi nekik az sem, hogy az utcan is magyarul szolok a fiamhoz es soxor a mums-tots klubban is, ha valami komolyabb konfliktust akarok elkerulni. Eleg csodabogarnak szamitok ezert... vagy inkabb Szlovakiaban is tapasztaltam hasonlokat, de ott nem gond magyarazkodnom, viszont angolbol meg nem vagyok nyelvileg olyan szinten. Es ugy erzem meg ugyse ertenek, mert szinte semmi mas nyelvet nem beszelnek.

Ti merre vagytok? Van gyerkoc is?
Tami


 
 Tami  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-14 12:57   
Hunor!

Ezt nekem raktad ide? Jol esett, koszike!!!

Mar nem irom le, miert vagyok itt. Jo?

Tami


 
 hunor  módosítás |   válasz erre |   profil |  2005-05-14 12:16   
Gyermekek - környezet.
 
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó