2017. november 25. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> A Magyar Világkapcsolat >> Óvoda, iskola, egyetem Magyarországon és világszerte
Új topik indítása   Üzenet küldése
 Erazs  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-20 12:29   
2007-04-19 23:10, Mary:
A német óvodákról annyit, hogy életem egyik legnagyobb csalódása volt, hogy anyák napjára nem készültek a gyerekek müsorral. Csináltak a "gyerekek" a szülöknek egy-egy könyvjelzöt, amit "tökéletes" mivolta alapján kizártam, hogy a fiam csinálta volna.

 
 Mary  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-19 23:10   
2007-04-17 18:26, Ferencz Zsuzsanna:
-
Utánaérdeklődtem. Az itteni (romániai) óvodákban a fő hangsúlyt a vers-, ének- és tánctanulásra helyezik.
-
Ez Magyarországon is így van, és az ottani pedagógiai módszereket pl. Németországban irigylésre méltónak tartják. Lásd Donata Elschenbroich: Weltwissen der Siebenjährigen c. könyvét. Majd ebböl idézni fogok, ha lesz idö részleteket lefordítani.

A mo.-i Pikler Intézet is világhírü pedagógusok körében.

A német óvodákkal és iskolákkal kapcsolatosan a tapasztalatom az, hogy nem helyeznek különösebben hangsúlyt a vers-, ének- és tánctanulásra (kivétel is van, persze). De kezd a trend megfordulni és itt jön be a képbe a magyar Kodály-szerinti zenetanítás.

 
 Mary  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-19 22:58   
2007-04-09 06:37, Ferencz Zsuzsanna:

Kedves Zsuzsa, bocs a késö válaszért, késön vettem észre, hogy a téma átköltözött ide.


"Vígasztaljon a tudat, hogy a vasfüggöny idején a nyugatiak sem tudtak semmit arról, amit mi keleten átéltünk vagy ismertünk.
Tehát a meccs állása: 1:1"

Ez így igaz, tapasztalom nap mint nap. Egyik tudást sem szeretném értékelni, csak aláhúzni, hogy nyugati országban élni a keleti tudással, tapasztalattal körülbelül olyan nehéz lehet, mint amikor a nyugati a tudásával, tapasztalatával keleti országban telepedik le.

"Másrészt nem hiszem, hogy sutba kell vágni mindazt, amit a székelyföldi iskolában megtanultál, mondjuk leszámítva a tudományos szocializmust, a politikai gazdaságtant és társait."

Ezt sutba nem vágtam és nem is fogom, söt, néhány dolgot a gyerekeimnek is továbbadok. Mondjuk, a politikai gazdaságtan sem volt rossz, ha az ember újra interpretálja. Lásd Marx Karcsi bácsi és társai.

"Külön téma lenne ugye a tekintélytisztelet és az udvariasság, amit szintén odahaza tanultál meg, s ami szerinted oly sok bajt hozott rád."

Nem tudom, így fogalmaztam-e, utána kell nézzek, de nem kimondottan bajt hoztak rám, hanem kellemetlenségeket a hétköznapokban, munkahelyen stb. Ezt nagyon nehéz megmagyarázni, de itt egy példa: idösebb kolléganönek segítségre van szüksége, ki ugrik? Senki, rajtam kívül. Utána a munka örökre a nyakamon marad, mivel a nénike csak egy udvarias hülyét keresett, ezért nem ugrott senki. Ez a példa áthúzodik az egész szakmai életemen, csak a nénikék vagy más elesettek változnak.

"Amennyire ismerlek, a tekintélytisztelet nem vitt el odáig, ahol az igazi baj kezdődik: hogy kritika nélkül elfogadd valakinek a véleményét, aki közismert vagy elismert személyiség."

Ha a véleményem ugyanaz, kritika nélkül elfogadom. Ha nem ugyanaz, kritikusan felülvizsgálom, itt az esélyek egyenlöek, hogy a másik vélmény, vagy az enyém kerekedik felül. A lényeg viszont az, hogy az analitikus,és föleg kritikus, gondolkodást nem Erdélyben tanultam, hanem sok hosszú év és élettapasztalat eredménye. A sok hosszú évet meg is spórolhattam volna, ha az iskolák nem szolgalelkü Bólogatójánosokat termeltek volna ki.

"Jaj, sose feledhetem azt a zürichi néprajzos diákot, aki tőlem hallott először a Madam Bovary c. regényről..."

Nekem is mondta 16 éves fiú, hogy iksz vé í Lajos volt a Napkirály (vagy iksz vé) , mivelhogy még sose hallott a római számokról.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-17 18:26   
Utánaérdeklődtem. Az itteni (romániai) óvodákban a fő hangsúlyt a vers-, ének- és tánctanulásra helyezik. Amerikában a gyermekeket megtanítják, hogy egyes bonyolult helyzetekben feltalálják magukat.
Nem tudom, mi a helyzet Nyugat- és Észak-Európában.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-15 12:30   
Kedves Poe és mások, van egy titkom: nem hiszem, hogy a kreativitást ki lehet ölni valakiből. Nem sikerült ez a sötét középkor jezsuita iskoláiban sem, de még Auschwitzban sem: személyesen ismerek-ismertem négy magyar írót, akik kisgyermekként-gyermekként túlélték a lágert.
Azt sem hiszem, hogy valakit kreativitásra lehet nevelni. Viszont hiszem, hogy majd minden emberben létezik kreativitás.

 
 poe  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-15 09:23   
Én is szerettem az iskolaköpenyt, a befejezés után el is hordtam őket otthon munkaruhának. Amikor óvodában dolgoztam, ott is varrattunk a gyerekeknek egyforma színű köpenyt. Sok haszna volt: nem adott alkalmat a "rongyrázásra", megvédte az utcai ruhát az étkezési, festék-, gipsz-, ragasztónyomoktól, volt helye a zsebkendőnek. Közös tevékenység esetén könnyű volt szemmel tartani a csoportomat a 60-100 gyerek között. Mivel nekem is volt köpenyem, az összetartozást is erősítette.

Pár szót ejtenék az iskolával szemben támasztott követelményekről. Nem szabadna elfelejteni, hogy egy ország nem csak vezérigazgatókat, kutatókat, villamosmérnököket képez, hanem szövőnőket, kőművest, taxisofőrt is. A megoldás megvalósult már Magyarországon is, hiszen szép számmal vannak elit és alternatív iskolák, a szülők, gyerekek választhatnak, hová járjon a gyerek. Ma már a zseniknek és a fogytékosoknak is jobbak a lehetőségeik, mint pár évtizede.
Az átlagos általános és középiskola pedig mégiscsak kell, hogy adjon egy alapműveltséget, és meg kell tanítsa a gyerekeket tanulni. Ez még nem zárja ki a kreativitást.

_________________
poe

 
 egyedls  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-15 07:50   
2007-04-10 20:06, Tihi:
Ez érdekes: nekem kifejezetten kellemes emlékeim vannak az iskolai szokásokról, sajátosságokról. Két középiskola tanulója voltam, eltérő diáksapkával, mindkettőt féltve őrizgetem.
Az alacsonyabb fokú iskolákról pedig az a véleményem, hogy bármilyen módszerrel is tanítanak, nevelnek, a lényeg, hogy olyan lexikális tudást és tanulási készséget adjon a gyereknek, amelynek birtokában a szakképzésben, felsőfokú tanulmányaiban boldogul. A sokszinűség gazdagítja az iskolai nevelésben is a népek kultúráját ugyanúgy, mint a nyelvek sokasága, amit ugyancsak érdemes volna erőteljesebben óvni...

 
 Tihi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-10 20:06   
Sem ovodai, sem iskolás egyenruhát nem szerettem és nem voltam hajlandó viselni. Utáltam az cserkészek, utána az úttörök egyenruháját, amikor csak tudtam, kerültem öket.

Csak az irodalomból ismerem az angol iskolai berendezéseket, de az sem tetszik nekem, hogy a gyereket egy uniformisba beöltösztetve egy iskolai közösségbe kényszerítik a családjától elszakadva.

Mindenfajta iskolarendszer működik, ha a társadalom működik normálisan.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-10 08:30   
Az iskolai egyenruha némely országban egyforma, másutt területegységekként sőt iskolák szerint változik.
Tehát egy-egy helyen uniformizál, másutt épp megkülönböztet.
Arra gondolok, hogy ezt az oktatási témát t.k. az óvodával kellene kezdeni.
Lehet, hogy már az óvodák is másfélék?
Létezik nálunk , a Mon-on, egy óvónéni, aki több ország óvodáit ismeri.
Nagyon szeretném, ha felvilágosítana.
Poe, merre császkálsz?

 
 bazsi55  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-09 17:47   
kérlek pontosítsd mit értesz "szász típusú oktatás" alatt

Khmmmm... Bocsi, kissé eltévesztettem a népcsoportot Porosz rendszerű iskolára gondoltam.... Nem mind1

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-09 17:22   
Kedves Bazsi55,

kérlek pontosítsd mit értesz "szász típusú oktatás" alatt. Angol-szászra, vagy erdélyi szászra, avagy szászországi szászra gondolsz?
Ami az egyenruha viselését illeti annyi az előny, hogy én el vagyok szörnyülködve attól, hogy a szakemberek ezt nem akarják felismerni, avagy ez is egyik tünete (mármint az egyenruha hiánya) a rosszúl értelmezett demokráciának?

 
 bazsi55  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-09 16:20   
Újfajta iskola - hagyományos (szász??) iskola:

Véleményem szerint egyes területeken mindkettőnek megvan az előnye.

Alapozni jobb a szász típusú oktatás: számolni, olvasni, stb. eredményesebben megtanít.
Ha matekból statisztikát tanul az ember, akkor is jobb, ha ezzel a módszerrel oktatják.

Sok tudományterületben (quantumfizika, irodalom, régészet, stb.) viszont sokkal jobb az "amerikai" módszer: Engedd szabadon a gondolataidat, szárnyalj. 10 gondolatodból eleinete 9 és fél abszolút marhaság lesz, de ha pár év múlva 10-ből már csak 5 hülyeség, akkor sokkal jobb eredményeket fogsz elérni az életben, mintha nem így tanultál volna.


Iskolaköpeny: Az egymáshoz tartozáson kívül azért van még egy előnye: Senki nem lesz kirekesztve azért, mert nem márkás cuccokat hord...

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2007-04-09 06:37   
Gondolom, a témát itt lehetne folytatni.
"Előzmények:
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?topic=4775&forum=75&0
Kedves Mary, azt írod:
Sok mindenröl fogalmam sincs, ami a nyugatot meghatározta a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években.

Fogalmam sincs a Flower-Power-röl, de tudom, mikor halt meg Sztálin és milyen balzsamot használtak Leninnél. Három pápát megéltem (vagy négyet?) és Brezsnyevet stb. Ez viszont rajtam nem segít."
Vígasztaljon a tudat, hogy a vasfüggöny idején a nyugatiak sem tudtak semmit arról, amit mi keleten átéltünk vagy ismertünk.
Tehát a meccs állása: 1:1
Másrészt nem hiszem, hogy sutba kell vágni mindazt, amit a székelyföldi iskolában megtanultál, mondjuk leszámítva a tudományos szocializmust, a politikai gazdaságtant és társait.
Az is nagyon fontos, hogy mikor halt meg Sztalin...
Külön téma lenne ugye a tekintélytisztelet és az udvariasság, amit szintén odahaza tanultál meg, s ami szerinted oly sok bajt hozott rád.
Amennyire ismerlek, a tekintélytisztelet nem vitt el odáig, ahol az igazi baj kezdődik: hogy kritika nélkül elfogadd valakinek a véleményét, aki közismert vagy elismert személyiség.
Jaj, sose feledhetem azt a zürichi néprajzos diákot, aki tőlem hallott először a Madam Bovary c. regényről...



 
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó