2017. november 25. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> ÉLET EUrópában >> Hol a szellemi tőke?
Új topik indítása   Üzenet küldése
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 16:11   
Kedves Barna, godolom, ti is segítitek azokat az idegenvezetőket...
 
 barna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 14:15   
Nos, egyetemisták nincsenek már a várban ( ti: rég megszünt a kollégium ), de a turizmus gondoskodik a fényesítésrőlAz idegenvezetők, guide-ok az mesélik be a külföldi csoportoknak, hogy amelyik fiú megsimogatja a ló golyóit, az olyan férfierővel fog rendelkezni mint a csődör illetve amelyik lány is megteszi ugyanezt bőséges gyermekáldásban fog részesülni.
Nos ennyi a mese.

 
 Zuloaga  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 11:36   
2006-02-11 09:57, boots:

Ez az asszociáció nagyon jó! Nagyon!!!

 
 boots  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 10:52   
Es meg mit talaltam: a hires huszar unokaja 3 napig kijelolt miniszterelnok is volt.
 
 boots  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 10:48   
Barna azt is tudja, hogy a turistak miert simogatjak....
 
 boots  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-17 10:47   
Szellemi Tõke

Hadik Andras, huszár 1710-1790, lovas szobra áll a várban.

Idézem:
A szoborhoz sajátos szokás is kötődik.
Tompa fényű, zöldes patina színezi a "leghuszárabb huszár" bronzszobrát, kivéve egy részletét. A szobornak, azaz pontosabban a lónak ez a része olyan fényes, hogy még nappal is világít. A műegyetem diákjai között ugyanis az a hiedelem járja, hogy vizsgaidőszak előtt ajánlatos megsimogatni a bronzfigura heréit, mert szerencsét hoz. Az eredményről nincs adat, de egy idő óta a turisták is simogatnak, hogy miért, azt talán ők sem tudják.


Nos arra gondoltam, ha Hadik nem él, akkor szellem. A lova hereje meg nem mas mint a lova toke. Azaz szellemi toke.

Az alabbi lexikonban kep is talalhato rola.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Hadik_Andr%C3%A1s

 
 MoMa  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-15 12:46   
2006-02-11 09:57, boots:

-
Írd le a sztorit is Boots, különben a többiek nem értik )))...

 
 boots  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-11 09:57   
Tegnap este talalkoztam a szellemi tokevel
Hadik Andras lovas szobra. A lovas, mint szellem, es a lo szerszamja, mint toke. Bocs.

 
 Ferencz Zsuzsanna  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-09 16:43   
Senki sem állította, hogy a szellemi tőke azonos a diplomával. Gondolkodni diploma nélkül is lehet, nyilván.
De mégis az értelmiséget számítják szellemi tőkének. Esetleg még a művészeket. Vagy nem?

 
 Híúz  módosítás |   válasz erre |   profil |  2006-02-09 11:40   
2004-04-15 15:53, rigojanos:

Öcsén nem érettségizett le, hanem tíz osztály elvégzése után szamát tanult, hogy ne kerüljön olyan kellemetlen helyzetbe, mint én: érettségi, a felvételi vizsga nem sikerült és állandó veszekedés otthon. Minél hamarabb saját pénzét akarta keresni, hogy senkitöl se függjön.
Esze lett volna két egyetemre való is, de így döntött. Tehát, a szellemi értékek jelenléte nem a diploma megszerzésével kezdödik.

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-04-15 15:53   
Kedves Maria,

Sok embert néztek már szellemileg csökkentnek, és kiderült, hogy csak gondolkodik, és olyan dolgokról beszél, ami még a több diplomás emberek számára is ismeretlen.


Ezt kifejthetned bovebben. Peldaul egy peldaval.

 
 Szőnyi Bartalos Mária  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-04-15 15:02   
Nos, megváltozott fizikumról vagy megváltozott szellemi képességekről beszélhetünk. Ugyanis egyrészt: mindannyiunk fizikuma változóban van. Másrészt: akik valamilyen betegség, vagy baleset miatt megváltozott fizikummal rendelkeznek, azoknak a szellemi képessége nem törvényszerűen csökken. Sőt, többnyire a megváltozott fizikai képességek inkább ösztönzően hatnak a látőkör tágulására.
Sok embert néztek már szellemileg csökkentnek, és kiderült, hogy csak gondolkodik, és olyan dolgokról beszél, ami még a több diplomás emberek számára is ismeretlen.
Lehet, hogy szentségtörésnek vélitek majd, mégis az a véleményem, hogy az általános-és középiskola ad egy alapot. Aki a saját érdeklődésének megfelelően megkeres minden információt az iskolarendszeren túl - már pedig az önképzés nem ismeretlen fogalom -, az bizony többet tud bizonyos területeken kortársainál. Ha még az összefüggéseket és törvényszerűségeket is felismeri, akkor vagy zseninek nézik, vagy pedig - rosszabb esetben - bolondnak.
Mindkét eset is előfordulhat.
Amennyiben felajánlanak számára egy külföldi lehetőséget, nyilván el fog menni abból a közegből, ahol nem értik, vagy nem akarják érteni őt, illetve megélhetési gondjai merülnek fel amiatt, hogy esetleg nem nézik őt egészen beszámíthatónak.
A kérdés: Hol a szellemi tőke?
Válaszom: a szellemi tőke hordozói az emberek.
Amennyiben földrészekre vonatkozik a kérdés, úgy ketté kell választani.
Egyrészt "Hol termelődik jobban a szellemi tőke?"
Másrészt: "Hova áramlik a szellemi tőke?"
E két kérdést nyitva hagyom nektek.
Mária

 
 Fedit  módosítás |   válasz erre |   profil |  2004-01-06 05:50   
2003-05-03 14:51, Fredi:
-
A "hendikep" testi vagy szellemi fogyatekossagot jelent...ami persze eleg hatranyos.
Edit

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 23:42   
Azt hiszem bovitenem illene az altalam korabban irottakat. Kiegeszitesre szorulnak, mert a tema tulsagosan komplex ahhoz, hogy egy-ket odavetett megjegyzessel el lehessen intezni. Ezt elsosorban magamra ertem.

Tehat legeloszor is tisztazzuk, hogy pontosan mi is a kerdes. Magat a szellemi toket mi kollektivan a kulturalis intellektkent hataroztuk meg, holott a tema az EU-s csatlakozas kapcsan merult fel – ergo szo van emellett (vagy elsosorban) a szakmai tudasrol, kepzettsegrol, es nem utolsosorban professzionalis ambiciorol. Az oktatsi rendszer minoseget, szerkezetet legtobben fundamentalis elemkent tartjak szamon, a fent emlitett szempontok elemzesenel. Ha szemelyes tapasztalat is rendelkezesre all az kerdeses orszagok oktatasi rendszereinek osszehasonlitasanal, az elso reakcio egy atlag magyar szamara (mas orszagbeliek neveben nem beszelhetek) az altalanos es kozepiskolai irodalom es tortenelem orakon fejunkbe vert, a hetkoznapok altal felig-meddig elhomalyositott tudas irant erzett buszkeseg.

De kerdes persze, hogy itt veget erhet-e a tema elemzese. A szellemi toke ki- es bevandorlasanak lehetosege a kerdes, tehat egy elme hely szerinti rendeltetese vagy kuldetese nem feltetlenul a klasszikus irodalomban valo jartassaganak a reciproka. Ha az EU-ban valo, karrier-fuggo migraciorol van szo – semmikepp. De nem meddo tema az sem, hiszen kulturalis keveredes amerikai-magyar vonatkozasban, vagy egy tobb orszagot magaba foglalo kerdes reszekent is erdemes kielemzesre. Eppen ezert ezt a reszt folytatom egy kulon topikban. **

De mivel az EU-ban kezdtuk el keresni/kovetni a magyar szellemi toket, maradjunk is ennel az aspektusnal. A magyar ertelmiseg szakmajatol fuggoen, es egyenileg jobb, vagy rosszabb kepessegu, mint kulfoldi versenytarsai. Amennyiben a jobb kepesseghez jarul egy nyelvtudas, utlevel, es elsosorban eleg ambicio es kitartas, akkor logikus fontolora venni a kulfoldon valo szerencse-probat, nemcsak jobb megelhetesi lehetosegek miatt, de tovabbi, az otthoni korulmenyek altal nem biztositott szakmai fejlodes tekinteteben is.

Na es itt merul fel nehany fontos kerdes. Nem feltetlenul rossz az, ha egy bizonyos szakma kulfoldon mas/jobb tapasztalatokkal lat el egy ertelmes magyar szakmabelit. Egyelore felesleges arrol probalni meggyozni magunkat, hogy bizonyos szakagak ugyanolyan kiforrott rendszer szerint funkcionalnak Magyaroszagon, mint mas orszagokban. A kulonbozo orszagok kulonbozo gazdasagi hattere, tortenelme, strukturaja nyilvan mas tempot diktalt bizonyos szakmak fejlodesenek, illetve maskent szabta meg letezesenek szuksegesseget. Eppen ezert egyertelmu, hogy rengeteg lehetoseget kinal egy kulfoldi orszag a megfelelo szelemi kapacitassal rendelkezo magyarnak.

Fontosabb kerdes talan, hogy mi motivalja az okos, ambiciozus, mas orszagban tovabb-kepzett magyart, hogy hazavigyen a megszerzett tudasbol. Miert kamatoztatna azt Magyarorszagon? Mi akadalyozza meg, illetve minek kell tortennie ahhoz, hogy a magyar szellemi toke vegul Magyarorszagon talalja meg rendelteteset?


**
http://www.magyaronline.net/forum/viewtopic.php?topic=870&forum=26&0

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 17:33   
Vannak hianyossagai annak, amit irtam, nem hiszem, hogy kifejeztem azt, amit alapvetoen akartam, ugyhogy folyt. kov. Rovidesen!
 
 husikamm  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 17:27   
Utopia vagy nem utopia, ez itt a kerdes?...

Hadd tegyem ide, Csicsaky Jeno altal sokszor emlegetett Schoppenhauer idezetet: "Minden fogas kerdes a megoldasig harom lepcsot tesz meg: az elson nevetsegesnek tartjak, a masodikon kuzdenek ellene, vegul a harmadikon magatol ertetodonek tartjak:..



Husi

 
 Zuloaga  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 16:52   
Az utópia soha nem kerül be sehova!
Ezért utópia!

 
 bab  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 16:45   
Rigó Kedves, Te is tudod jól, hogy az utópiák sorra bevonulnak a realitásba, csak idô kérdése. Ha az épitészet hideg stilusa, a McDonald, a tréning cipôk, a farmerek, a zenei stilus és a filmek sorban átvonulnak a világ minden szögletébe, még Egyiptomba is... innen, akkor csak idô kérdése hogy mi más kerül még át.
Bab
_________________

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 16:14   
2003-05-04 04:18, bab:

És az europai nagyon magas szinvonalu kultura és tudásanyag idôvel átvonul az amerikai kontinensre és innen is átveszik majd nem csak a divatos, felszines dolgokat, hanem mindazokat az értékeket (mert azok is vannak!), amitôl amerika olyan erôs tud maradni.


Ez utopisztikus elkepzeles. Nem fogjak atvenni a kulturalisan elmelyult gondolkodasmodot egy olyan tarsadalomban, amely altalanossagban nem kozelitett meg soha semmit ebbol a perspektivabol. Es az itteni kulturabol is (nagy altalanossagban) az szivarog at a mienkbe, amit aligha lehetne erdemeiben dicserni, vagy kulonosebb kulturalis erteket fellelni benne. Ehhez azonban az is hozzatartozik, hogy eddig sajat kulturalis beallitottsagunknal fogva magunk megkerestuk, utanajartunk es kiszurtuk azokat az informaciokat, amelyek erdemeiben gyarapitottak sajat intellektualis fejlodesunket. Globalizacios erofeszitesektol fuggetlenul. Ez feltetelezem, hogy igy marad a jovoben. Forditott estben mindez nem igy mukodik, es sajnos vagy nem, a mi felelossegunk, hogy megprobajuk sajat ertekeinkkel boviteni az itteni kulturalis horizontot.

 
 bab  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 04:18   
2003-05-04 01:42, rigojanos:
-
... sajnos meg Magyarorszagon is konnyebb elhelyezkedni egy itt szerzett diplomaval, mint egy jol kierdemelt otthonival... Ez igy van Rigo. En szemely szerint mindig hittem a tudas erejeben. Meg a szorgaloméban. Ez, amit te leirtal, ez nem a tudás becsülete. Hanem valami más. Amihez én nem értek...

Egyben bizom azonban, hogy az idô elteltével, s a nagyobb mozgásszabadsággal lehetôvé válik majd nem csak europan belul, hanem a kontinensek kozott is a még gyakoribb és kozvetlenebb informácio csere. És az europai nagyon magas szinvonalu kultura és tudásanyag idôvel átvonul az amerikai kontinensre és innen is átveszik majd nem csak a divatos, felszines dolgokat, hanem mindazokat az értékeket (mert azok is vannak!), amitôl amerika olyan erôs tud maradni.
bab

_________________

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-04 01:42   
A tanulmanyi rendszerek szinvonalanak osszehasonlitasa eleg nehez kerdes. Az vitathatatlan, hogy a magyar, illetve az europai altalanos muveltseg magasan az amerikai atlage felett van. Egy atlag amerikai alig van tisztaban a vilagirodalom, vilagtortenelem, vagy vilagpolitika altalunk az alapveto muveltseg reszekent elismert elemeinek.

Es az is biztos, hogy egy magyarorszagi oktatasban reszesult gyereket itt kiemelkedo kepessegunek tartanak az iskolaban – ha masert nem, mar azert, mert nem alszik el, vagy lakkoz kormot az oran. De a vegen az a lenyeg, hogy hiaba vagyunk muveltebbek (vagy tartjuk magunkat annak), mint azok, akik itt nottek fel es jartak iskolaba, es hiaba lehet idegileg atmenetileg tonkremenni egy otthoni vizsgaidoszak alatt, mikozben itt eleg bejarni az orakra, hogy atenngedjenek. Mert sajnos meg Magyarorszagon is konnyebb elhelyezkedni egy itt szerzett diplomaval, mint egy jol kierdemelt otthonival.

 
 Fredi  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-03 14:51   
Kedves Bobe,
a magyar értelmező kéziszótárban ráakadtam, igaz, hogy más kontextusban: így írják és mondják "hendikep". Azt hiszem aki fintorog az ilywsmitől (mint én is) az mondhatja nyugodtan "hátrányos helyzetű".

 
 bobe  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-03 10:45   
Ehhez en csak annyit füznék hozza hogy megtanulunk toleransabbak lenni, tisztelni mas kulturakat bör es szem szint. Elösegit abban hogy elöitéleteinken tul tegyünk, mert sajnos az van elég. Megtanulunk tisztelni feketet, feheret, sargat es föleg megtanulunk emberibben viselkedni a velunk szemben hatranyos helyzetben elökkel szemben.( Gondolok a "handikapp" szora sajnos ezt magyarul nem tudom).
 
 Zuloaga  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-03 09:20   
Ezt egy másik fórumban írtam egyszer, nem csatolom az egész írást, csak annak idevágó részletét:

"...Szerintem, akinek a lehetőségei adottak, mindenféleképp próbálja ki a külföldi tanulást - és ez független az EU-ba való belépéstől...
Az egyénen van a hangsúly és a saját szellemi, fizikai kapacitásán, hogy tudást szerezzen, azzal pedig, hogyha ezt külföldön kapja, még többet is nyerhet, mert a nyelv, mondhatni tökéletes elsajátítása mellett, tapasztalatot szerezhet országismeretben, a beilleszkedésben egy idegen társadalomba, elfogadva annak szokásait, kulturáját és nem utolsó sorban megjegyezném azt is, hogy ez egy óriási próbatétel arra nézve, mi van bennünk, mire vagyunk képesek, hogyan bírkózunk meg ilyen és olyan problémákkal távol az otthontól. Ez is egy nagy lecke és embertformáló!...
Útravalónak pedig annyit: az otthon szerzett tudásra bárhol, bármikor támaszkodhat, építhet a magyar, mert az egyik legszilárdabb alapokat adó iskola a miénk!"

 
 bab  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-03 05:54   
Rendkivül csalódott vagyok, hogy ebbe a topikba ezidáig egyetlen hozzászólás nem történt. Amikor ezek az uj topikok feljottek, eredetileg kizárolag és elsôként ide akartam irni, de gondoltam várok kicsit, s majd válaszolok az addig felmerülô kérdésekre. A helyzet ugy alakult, hogy ez a topik megvárt engemet, mert idôközben senki nem érezte, hogy ide kellene irnia...
Pedig már a topik cime is egy olyan fontos kérdéskört fog fel, amire az igaz választ csak azóta tudom, amióta külföldön vagyok. A szellemi tôke... Ami egyértelmüen Európában van. S ezt a mondatot szeretném ezerszer ideirni, mert annyira igaz, annyira vitán felül áll. Ha most születne ezer gyermekem, mind az ezret hazaküldeném tanulni Európába, ez kétségtelen. Mert ha itt végezné az iskolát, sajnos nem tudnám garantálni, hogy megfelelô felkészültséggel jöjjön ki a nagy életbe. Nem általánositok, mert azok, akik elhagyták Európát, azok nagyon is tudják mirôl irok. Mi európaiak idejöttünk, a gyermekünk abbahagyta az iskolát európában, itt beadtuk az iskolába, s a nyelvi nehezségek elmulta után az a hir kel szárnyra hirtelen, hogy gyermekünk egy zseni. Elôbb hitetlenkedünk, késôbb belenézünk a tankönyvekbe, s rájövünk a magyarázatra. Hogy ugyanis olyan alacsony szintü oktatás folyik itt az iskolában, hogy az a csoda, hogy egyáltalán helyt tudnak állni késôbb ezek a fiatalok az életben.
Reánk, felnôttekre, akik idehoztuk európai tudásunkat, müveltségünket, elôbb utóbb ránkragasztják a bélyeget, hogy 'tulképzett'-ek vagyunk, tul sok a diploma, tul muvelt, tul sok mindenhez ert...
Most csak játszom a gondolattal, mi volna, ha az a sok valóban felkészült ember európából átjönne az amerikai földrészre, s áthozná ide azt a magasszintü kulturát, tudást, aminek itt hire hamva nincs... Vannak többszörösen 'specializálódott' szakemberek itt, akik azonban a világ más területén zajlott vagy zajló eseményekrôl semmit nem tudnak. Tájékozatlanságuk már már fájó... Jómagam inditanék egy tanfolyam szerüséget, azzal a cimmel: 'a világról általában...'
Nem lebecsülni szeretném az értékeket amiket ezen a kontinensen hoznak létre, de az megdönthetetlen tény, hogy a szellemi tôke kizárólag Európában van. S én büszke vagyok erre, hogy Európából származom, mert ugy élek itt, hogy minden izemmel, s porcikámmal odatartozom!
bab

 
 MagyarOnline.net  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-04-12 23:05   
A hatarok elmosodasa a munka es tanulmanyi lehetosegek bovuleset is jelenti. Magyarorszagon csakugy, mint kulfoldon. Az uj lehetosegek nemcsak a magyar szellemi kapacitas kulfoldon valo kamatoztatasat teszik vonzova; a nyugati magyarok szamara is erosebbe valhat nemcsak a hazatelepules gondolata, de a hazaval, illetve mas magyarokkal valo kapcsolatuk is.
 
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó