2017. november 25. Címlapra!
[Regisztráció]  [Profil szerkesztése]  [Beállítások szerkesztése]  [Keresés]
[Magánüzenetek]  [Felhasználók listája [Bejelentkezés]
MagyarOnline.net Fórumok >> ÉLET EUrópában >> Kultúrákról, kultúráltan
Új topik indítása   Üzenet küldése
Ugrás a ( előző lap 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 )
 ecet  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-05 07:55   
2003-05-05 02:13, rigojanos:
-
Rigokàm én valahogy ugy emléxem, hogy 'egy' tüdönk van 'két' szàrnnyal. Fülünk van kettö. Nem?

 
 bab  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-05 03:42   
Juj de hosszu lett Rigo, bocs
bab
_________________

 
 bab  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-05 03:41   
2003-05-05 02:13, rigojanos:
A tanarok iranti – ha nem is erzett, de mutatott tisztelet – sokkal nagyobb jelentosegu egy magyar, mint egy amerikai iskolaban. De kerdes, hogy mindez milyen szempontbol es korulmenyek kozott befolyasolo tenyezo?
Olyan szempontból befolyásolo tenyezo Kedves Rigó, hogy egy ember, aki nem tanulja meg gyermekkorában hogy mi az a tisztelet, akkor az az ember egész eleteben minden korulmenyek kozott tiszteletlen marad, es viselkedesevel felborzolja a kornyezete kedélyét, igénybe veszi embertársai idegrendszerét, es fullasztó atmoszférát termel mindenkori környezetében egész életében. Tehat ilyen szempontbol lenne ez fontos, hogy az alapveto tiszteletet mar gyermekkorban sajatitsuk el, mert eletunk minden korulmenyei kozepette ez egy meghatarozo tenyezo lesz. Nem mindegy, hogy tiszteletet adva s kapva elunk, vagy mérges, önzô törpeként, robbanásra mindig kész bombaként közlekedunk embertarsaink kozott.

'.. aligha allithatjuk tiszta lelkiismerettel, hogy a magyarorszagi irodalom es tortenelem orak, illetve azt ezt tanito tanarok irant erzett es mutatott vegyes erzelmek mervadobbak szakmai elorejutasunk tekinteteben.' Két ága van ennek a dolognak. Ugyanis egy tanár igenis el tudja ültetni, méghozzá egy életre az érdeklôdés magját a tanulóban, s ez meg is határozhatja az illetô gyermek egész életét, mert a beléoltott tantárgy iránti szeretet hatására olyan erôk kelnek életre benne, hogy siker koronázza egész karrierjét, bármerre megy, bármit tesz. Vagy nem, de hivatásszeretete miatt az illetô mégsem mond le róla. Ez az egyik oldal. A másik oldala ennek független a tanártól is meg a tanulótól is, ugyanis egy karrier kivitelezése függ az adott társadalmi lehetôségektôl, egy egy pálya telitettségétôl, az adott hivatás szakmai és anyagi elismertségétôl. Mindezek a tényezôk nem éreztetik hatásukat az oktatás folyamatában, csak majd akkor, amikor felmerül a pályaválasztás kérdése.

' az ember lelki es szellemi fejlodesehez elengedhetetlen a klasszikus es kortars irodalom, zene es mas muveszetek egy reszenek ismerete, sajnos azt is el kell ismernem, hogy a karrieremben valo elobbrejutasomnak mindez nem volt alapfeltetele, meg csak meghatarozo resze sem.' Itt azt kell mondanom Neked, hogy volt. Kellett hogy legyen. Mert a matematika tanitasnak azon tul, hogy megtanit a szamok birodalmara, azon tul van egy masik szerepe. Ugyanigy a zeneoktatas sem kifejezetten zseniket akar fejleszteni, es a muveszeteket sem azert tanuljuk, hogy ket labon jaro lexikonként betéve tudjunk mindent a muveszet rejtelmeirôl és történéseirol. Ezeket a tantargyakat készségfejlesztô tantárgyaknak is nevezik. Ugyanis tanulásuk során a tanulóban olyan készségek fejlôdnek ki, melyeknek késôbb, felnôtt életében fogja hasznát venni. Pld. mind a matematika, mind a zeneoktatás egy olyan magasfoku összpontositásra, koncentrációs és memorizációs készség kifejlesztésére ternirozza a tanulót, amire talán sokáig, évekig nem lesz szüksége, de biztosan találkozik késôbbiekben számtalan olyan élethelyzettel, amiben pontosan ezek a már korábban kifejlôdött készségek segitenek majd megoldani a problemakat. Vagy pld. mar az ovodaban olyan kombinatorikai, halmazelmeleti jatekot adnak a gyermek kezebe, melynek feladata az, hogy gyakorlasuk kozben egyre jobban kialakuljanak, felszinre keruljenek a gyermekben a logikai meggondolasokkal letrehozott dontesek, valasztasi formak.

'Ami viszont rengeteget segitett volna ezen a teren, azok az alapveto szamitogepes ismeretek..' A szamitogepes alapismeretet minden ember el kepes sajatitani, egy egyszeru jozan paraszti esszel felfogott jatekszer, melyben nincs semmi elvont, barki szamara azonnal megtanulhato. Sokan 60 eves korban kezdik el tanulni a szamitogep kezeleset, mert erdekli oket, s bizonyitek, hogy ez valoban csak egy megtanulhato jatekszer, meg is tanulja nagyon sok idos ember... Az mas kerdes, ha valaki ezt elethivataskent valasztja mint programozo, vagy oracle DBA, ezek is barki szamara megtanulhato dolgok, de jellegebol adodoan megis jobb es szerencseseb, ha valaki viszonylag fiatalon, még iskolaban elsajatithatja az idekapcsolodo tudast. Az is igaz, hogy minden teruleten szinte felhasznalasra kerul a computer, ezert szinte mindenki, aki munkaba all, szamithat arra, hogy kovetelmenykent allithatjak szembe egy bizonyos computertudas elsajatitasaval. De ez a szint mindenki szamara elerheto. Magyarorszagon talan 10 eve sincs hogy bevezettek a munkahelyekre a computert, de mar a fel orszag computerezik. Vagy a munkahelyen, vagy otthon, vagy mindket helyen. S egyre tobb idos ember is rááll, mert erdekli...

'evfolyamtarsam, akit meglepeteskent ert a hir egy nap, hogy 2 tudovel rendelkezunk,' ... lehet hogy tevedek, de en is ugy tudom, hogy egy tudonk van két lebennyel...

'Es ugyan maga az a teny szomoru, hogy Magyarorszagon szivesebben foglalkoztatnak egy kulfodi diplomaval, illetve tapasztalatokkal rendelkezo szemelyt, gyakorlati szempontbol talan megalapozottabb a hozzaallas, mint azt szentimentalisan gondoljuk.' Azt hiszem, es itt ki fogom mondani, hogy ami az üzleti életet illeti, fel kell hagyni minden szentimentalitassal. Az, hogy szivesebben foglalkoztatnak kulfoldi diplomaval s tapasztalatokkal rendelkezo embereket Magyarorszagon, ... hat ha a mi romantikus lelkunkkel azt is mondjuk hogy ez szomoru, ezen tul mi, akik kulfoldon elunk es dolgozunk tudjuk, hogy miert van ez igy. Ennek teljesen pratikus, realis uzleti oka van. Az, aki kulfoldon mar dolgozott (itt tehat a kulfoldi tapasztalatokra gondolok), az tudja, hogy a munkaban nincs pardon. Ott vagy megfogja valaki a munka veget, vagy mehet, s jon a masik. Mert sok 'masik' van, akik az utcan tolonganak munka nelkul. Ezert aki kulfoldon dolgozott, az tudja, hogy amikor dolgozni megy, akkor elso a munka. S nincsen mas. A lezenges ismeretlen fogalom egy kapitalista orszagban. Nincs munkahelyi legkor, csak munka van. S ha ez valakinek nem tetszik, akkor maris azonnal mehet, s ezren varnak egy meguresedo helyre. Egy nap mindezeket a kemenysegeket Magyarorszagon is tudni fogják, de szerintem már sok helyen tudják, hiszen otthon is a 'kapitalizmust epitik'...
Ujra csak utanad jottem kicsi Rigo
babi


_________________

 
 rigojanos  módosítás |   válasz erre |   profil |  2003-05-05 02:13   
Mivel a szellemi toke taglalasa kozben kollektivan elkalandoztunk az amerikai magyar kulturalis kulonbsegek, illetve a ket oktatasi rendszer ertekelese fele, ugy tunik egy kulon topikra valo mondanivalonk van. Ezert folytassuk itt.

De ha mar nehany velemeny egyontetuen dicserte a magyar oktatasi rendszer hatasossagat, azt hiszem, fontos a kerdest nemcsak mas oldalrol is megkozeliteni, ami az Amerikaval valo osszehasonlitast illeti, de az objektivitas szempontjabol erdemes a magyar oktatasi rendszert mas orszagokeval is osszevetni hatasossagaban, minosegeben, gyakorlati hasznalhatosaganak tekinteteben.

A jelszo tehat az objektivitas! Szemelyes velemenyeket osztunk ugyan meg egymasal, de mindenkeppen nyitottnak kell lennunk arra a lehetosegre, hogy esetleg nincs igazunk, vagy hogy letezik mas perspektiva is, ami esetlegesen mas eredmenyt produkal. Tudom, hogy mindannyian tiszteletben tartjuk egymas megalapozott velemenyet, szemelyet, es a forum kellemes atmoszferajat is.


Tehat ott tartottunk, hogy a magyar iskolai oktatas az amerikaival osszehasonlitva nagyobb hangsulyt fektet bizonyos elemekre, mint peldaul klasszikus irodalom/tortenelem. Azt is megjegyeztuk, hogy mennyire fontos, es irigylendo intellektualis szinvonalu embereket produkal ez a teny. Ketsegtelen, hogy nem rughat labdaba egy amerikai irodalomorakat latogatott diak egy Magyarorszagon erettsegizettel, ha a vilagirodalom remekeirol van szo. Azt is hozzateszem, hogy gimnaziumi, illetve egyetemi tapasztalataim alapjan az alapveto iskolahoz valo viselkedesbeli hozzaallas is elter a magyarorszagitol. A tanarok iranti – ha nem is erzett, de mutatott tisztelet – sokkal nagyobb jelentosegu egy magyar, mint egy amerikai iskolaban. De kerdes, hogy mindez milyen szempontbol es korulmenyek kozott befolyasolo tenyezo?

Ha egy orszag oktatasi rendszerenek hatekonysagat az alapjan merjuk, hogy a diplomaval elhelyezkedni kivanok milyen lehetosegek kozul valaszthatnak, illetve karrier szempontjabol milyen kilatasokkal kell szamolniuk, akkor aligha allithatjuk tiszta lelkiismerettel, hogy a magyarorszagi irodalom es tortenelem orak, illetve azt ezt tanito tanarok irant erzett es mutatott vegyes erzelmek mervadobbak szakmai elorejutasunk tekinteteben. Es ugyan az intelligenciat vele szuletett tehetsegnek tartom, azt is hiszem, hogy egy civilizalt kulturaban elo, es erzelmi kapcsolatokat fenntarto ember lelki es szellemi fejlodesehez elengedhetetlen a klasszikus es kortars irodalom, zene es mas muveszetek egy reszenek ismerete, sajnos azt is el kell ismernem, hogy a karrieremben valo elobbrejutasomnak mindez nem volt alapfeltetele, meg csak meghatarozo resze sem.

Ami viszont rengeteget segitett volna ezen a teren, azok az alapveto szamitogepes ismeretek, amiket Magyarorszagon meg 2003-ban sem tartanak az alapveto tananyag elengedhetetlen reszenek, az amerikai iskolak viszont mar evek ota megkovetelik a diakoktol.

Ugyan emellett volt az egyetem vegzos evfolyaman olyan evfolyamtarsam, akit meglepeteskent ert a hir egy nap, hogy 2 tudovel rendelkezunk, nem egyel, es nem egy olyan csoporttarsam volt, aki meg soha nem olvasott vegig egy konyvet eleteben, aligha kerdojelezhetem meg az altalauk valasztott hivatasra valo ratermettseguket. Es azon a tenyen sem valtoztatnak ezek az itt tapasztalt hianyossagok, hogy szakmailag kepzettebbnek erzem magam az itteni diplomam megszerzesehez szukseges elvegzett gyakorlatok alatt tanultak miatt, egy magyarorszagi, hasonlo szakmaban dolgozoval szemben. Es ugyan maga az a teny szomoru, hogy Magyarorszagon szivesebben foglalkoztatnak egy kulfodi diplomaval, illetve tapasztalatokkal rendelkezo szemelyt, gyakorlati szempontbol talan megalapozottabb a hozzaallas, mint azt szentimentalisan gondoljuk.

A masik erintett tema a kulturalis ertekek hianya/meglete, illetve azok kivitele, behozatala. Teny, hogy az Amerikabol Magyarorszagra bejuto kultura leginkabb a szorakoztatoipar, illetve a napi ruhazati cikkekre korlatozodik. Ezekben nagy altalanossagban nehez maradando erteket felfedezni, de azt is hozza kell tenni, hogy barmit is tartunk a sajat szellemi ertekeinkrol, igenyeljuk, megvesszuk es elvezzuk a portekat. Es talan hiaba hisszuk, hogy az altalunk kepviselt kulturalis ertekek jelentosegteljesebbek az oveknel, ahogyan mi is elvarjuk a magyar konyha, szokasok, nyelv iranti tiszteletet, igy nekunk is el kell ismernunk azt, amit ok, vagy barmely mas orszag kepvisel. Nem feltetlenul a rossz, vagy jo-n van a hangsuly – minden mas, es minden valamilyen szemszogbol erdekes, es epito.

Nem veletlenul elunk itt, illetve mas orszagokban boldogan olyan sokan, magyarok. Hozunk valamit, es elviszunk valamit. Minden elmeny mas reszunket gyarapitja.

 
Ugrás a ( előző lap 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 )
Új topik indítása   Üzenet küldése




Irjon nekünk! - Impresszum - Médiaajánlat - Súgó